Circus pedagogy – a method of working with a socially maladjusted students
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.05Keywords:
circus pedagogy, social maladjustmentsAbstract
The article presents the original program, developed by the author, which utilizes the circus pedagogy in work with students who exhibit various levels of social maladjustments, behavioral and emotional disorders. It has been implemented by the author for 10 years in a Special Primary School no. 1 in Różanystok which is a host for boys in regard to whom a Family Court has ruled application of the educational measure in the form of placement in a corrective institution. In the beginning of the article the context and target group of the program is described and its various deficits explained, along with the description of symptoms and sources of the maladaptive behaviors. In the following chapter the theoretical basis of the program are addressed. First of them, the creative resocialization, is defined as a creative resocializing activities based on designed cultural, technical and auxiliary methods (M. Konopczyński, 2014). The assumptions and course of the therapy is outlined. The second method, circus pedagogy, constitutes the core of the program. It is defined as a combination of executing circus activities and artistic skills with pedagogical goals and contents (E. J. Kiphard, 1997). Further, the educational, didactic and cognitive benefits of the method are presented, followed by a description of various researches proving the effectiveness of the method. In the following chapter goals of the program are outlined, the main goal being increase in quality and effectivity of learning among the students with social maladjustments and behavioral disorders. The table containing particular goals and growth indicator follows. Furthermore, the framework and assumptions of the program are discussed. The 8 thematic blocks are presented. The content of the paper is concluded with the description of observed positive changes in psychosocial functioning of the target group.
Prezentowany artykuł jest próbą podsumowania autorskiego, innowacyjnego programu pracy metodą pedagogiki cyrku z uczniami niedostosowanymi społecznie oraz zaburzeniami zachowania i emocji, realizowanego przez autorkę od 10 lat w Szkole Podstawowej nr 1 w Różanymstoku. Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 1 w Różanymstoku wchodzi w skład Salezjańskiego Ośrodka Wychowawczego im. Św. Jana Bosko w Różanymstoku i przeznaczona jest dla uczniów niedostosowanych społecznie, do której przyjmowani są chłopcy, wobec których właściwy Sąd Rodzinny do spraw Nieletnich orzekł zastosowanie środka wychowawczego w postaci umieszczenia w placówce resocjalizacyjnej. Struktura organizacyjna szkoły obejmuje klasy V-VIII. W niniejszym artykule prezentuję opracowany program oraz analizuję pojawiające się problemy i możliwości jego realizacji w wybranej instytucji jako efekt badania w działaniu.
Downloads
References
1. Greenwood D. J., 2012, Action research, czyli o badaniach w działaniu, [w:] Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teoria, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Kalinowska M., Urban M., 2017, Pedagogika cyrku w Polsce: obszary, cele, praktycy, [w:] Cyrk w świecie widowisk, Kondrasiuk G. (red), Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin (s.265-276)
3. Konopczyński M., 2008, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
4. Konopczyński M., 2014, W stronę działań kreujących, Kraków: Impuls
5. Pytka L., 2005, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
6. Roth G., 2011, Bildung braucht Personlichkeit. Wie lern gelingt, Stuttgard
7. Szurawski M, 2004, Pamięć. Trening interaktywny, Łódź: Wydawnictwo Ravi
8. Urban B., 2008, Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań [w:] Resocjalizacja tom I, Urban B., Stanik J.M. (red), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (s. 136-167)
9. Urban M., 2012, Dlaczego żonglowanie? [w:] Klanza 2012 nr 2 „Pismo Pedagogów i Animatorów” O pedagogice fascynacji, Lublin: Wydawnictwo Klanza
10. Urban M. Fortuna P., 2012, Pasja Żonglowania, Lublin: Towarzystwo Wydawnictw Naukowych LIBROPOLIS,
11. Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń:Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika,