Dekolonizowanie pracy socjalnej. Analiza teorii w perspektywie Teorii Kodów Legitymizacji

Autor

  • Marcin Boryczko Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.02

Słowa kluczowe:

dekolonizacja, praca socjalna, Teoria Kodów Legitymizacji

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie głównych teorii dekolonizacji w obszarze pracy socjalnej, ich analiza i klasyfikacja w oparciu o Teorię Kodów Legitymizacji. Wnioski odnosić się będą do możliwych dróg rozwoju dekolonizacji w analizowanym polu tworzenia wiedzy. Tekst bazuje na koncepcji dekolonizacj w obszarze teorii teorii i praktyki pracy socjalnej rozumianej jako globalna profesja. Wprowadzona został koncepcja Teorii Kodów Legitymizacji za pomocą której dokonano analizy perspektyw teoretycznych w obszarze dekolonizowania pracy socjalnej. Wnioski dotyczą możliwego rozwoju procesu dekolonizacji w obszarze integrowania oraz separowania inspiracji teoretycznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baikie, G., 2009. Indigenous-centred Social Work. [w:] Wicihitowin: Aboriginal Social Work in Canada, red. R. Sinclair, M. A. Hart, G. Bruyere, Fernwood Publishing.

Bernstein, B., 1990, Class, codes and control. Vol. 4, The structuring of pedagogic discourse. London: Routledge.

Calderón Farfán, J. C., Dussán Chaux, J. D., & Arias Torres, D., 2021, Food autonomy: Decolonial perspectives for indigenous health and buen vivir. “Global Health Promotion”, nr 28(3).

Clarke, K. (2022). Reimagining social work ancestry: Toward epistemic decolonization “Affilia”, nr 37(2).

Coates, J., 2013, Ecospiritual approaches: A path to decolonizing social work, [w:] Environmental social work, red. Gray, M., Coates, J., & Hetherington, Oxon i Nowy Jork: Routledge.

Cook, S., 2020, If social work knowledge is still based on western values, can practice really be anti-oppressive? https://www.communitycare.co.uk/2020/02/03/social-work-knowledge-still-based-western-values-can-practice-really-anti-oppressive/

Dean, D. M., 2018, A companion to public history. Hoboken: John Wiley and Sons, Inc.

Escobar, A., 2020, Pluriversal politics: The real and the possible. Latin America in translation. Duke University Press

Ferreira, S. B., 2010, Eco-spiritual social work as a precondition for Social Development. “Ethics and Social Welfare”, 4(1).

Gray, M., & Coates, J., 2010, ‘Indigenization’ and knowledge development: Extending the debate. “International Social Work”, 53(5).

Gray, M., Coates, J., & Hetherington, T., 2013, Environmental social work , Oxon i Nowy Jork: Routledge.

Green, S., & Baldry, E., 2008, Building Indigenous Australian Social Work. “Australian Social Work”, 61(4).

Hall, R.E., 2005, Eurocentrism in Social Work Education, “Journal of Social Work”, nr 5.

Hölscher, D., & Chiumbu, S, 2019, Anti-oppressive community work practice and the Decolonization Debate, “Community Practice and Social Development in Social Work”, nr 2(2)

Ibrahima, A. B., & Mattani, M. A., 2019, Social work in Africa: Decolonizing methodologies and approaches. “International Social Work”, 62(2).

International Federation of Social Workers (IFSW), 2014, Global definition of social work. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/

Jimenez, A., Delgado, D., Merino, R., & Argumedo, A., 2022, A decolonial approach to innovation? building paths towards buen vivir. “The Journal of Development Studies”, 58(9).

King, J., 2022, Decolonizing Social Work Education Through Indigenous Family-Based Research. Intersectionalities, “A Global Journal of Social Work Analysis, Research, Polity, and Practice”, 10(1), 37-49.

Kurevakwesu, W. & Maushe, F., 2020, Towards afrocentric social work: plotting a new path for social work theory and practice in Africa through Ubuntu, “African Journal of Social Work”, 10(1).

Maton, K. & Chen, R. T. H. (2020). In J.R Martin, K. Maton, & Y. J. Doran (Eds.), Accessing academic discourse: Systemic functional linguistics and legitimation code theory. Routledge.

Maton, K. (2014) Knowledge and knowers: Towards a realist sociology of education. Oxon i Nowy Jork: Routledge.

Rowe, S., Baldry, E., & Earles, W., 2015, Decolonising Social Work Research: Learning from Critical Indigenous approaches. “Australian Social Work”, 68(3).

Santos, B. de Sousa, 2014, Globalizations. “Theory Culture Society”, 23.

Sasakamoose, J. L., Scerbe, A., Wenaus, I., & Scandrett, A., 2016, First Nation and Métis youth perspectives of health. “Qualitative Inquiry”, 22(8).

Sousa, B. De Sousa, 2014ª, Epistemologies of the South: Justice against epistemicide. Boulder: Paradigm Publishers.

St-Denis, N., & Walsh, Ch., 2016, Reclaiming my Indigenous Identity and the Emerging Warrior: An Autoethnography. Journal of indigenous social development, 5(1).

Szkudlarek T., 1995, Wydarzenie, urzeczywistnienie, różnica: edukacyjna autokreacja społeczeństwa. [w:] Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza, red. T. Szkudlarek. Kraków: Impuls

Tamburro, A.,2013, Including decolonization in social work education and practice. Journal of Indigenous Social Development, 2(1), https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/jisd/article/view/63048/46993

Wa Thiong’o, N., 1992, Decolonising the mind: The politics of language in African literature. Nairobi: East African Publishers.

Yellow Bird, M., 2013, Neurodecolonization: Applying Mindfulness Research to Decolonizing Social Work, [w:] red. M. Gray, J. Coates, M. Yellow Bir, T. Hetherington, Decolonizing social work. Oxam i Nowy Jork: Routledge.

Young, R.J. (2020). Postcolonialism: A very short introduction. Oxford i Nowy Jork: Oxford University Press

Zerilli, L. M., 1998, This universalism which is not one. Diacritics, 28(2).

Pobrania

Opublikowane

2023-11-26

Jak cytować

Boryczko, M. (2023). Dekolonizowanie pracy socjalnej. Analiza teorii w perspektywie Teorii Kodów Legitymizacji. Ars Educandi, 20(20), 39–56. https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.02