Nixi pae and its transcendental connection: An ethnographic essay on ayahuasca rituals in a Huni Kuin community in Brazil

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/etno.2024.10.15

Słowa kluczowe:

ayahuasca, Amazon, indigenous peoples, Amerindian, Huni Kuin, shamanism

Abstrakt

The Huni Kuin people, inhabiting the Amazon rainforest in Brazil and Peru, have mastered the use of ayahuasca, which serves as a conduit bridging different realms of existence. Grounded in an immersive personal experience of participating in an ayahuasca ceremony, this paper explores ayahuasca rituals in a Huni Kuin community in the Brazilian state of Acre, focusing on their healing purposes and role in fostering intimate connections with spirituality, as situated within Huni Kuin cosmology. Writing from distinct yet interconnected positionalities, we adopt a collaborative decolonial approach that centres Huni Kuin ways of knowing, being, and healing.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogramy autorów

Ana Verônica de Sá Resende - Uniwersytet Federalny Stanu Rio de Janeiro.

lekarka specjalizująca się w homeopatii na Uniwersytecie Federalnym Stanu Rio de Janeiro. Pracowała jako lekarka wśród Yanomami na obszarze Distrito Sanitário Especial Indígena Yanomami e Ye’Kwana (DSEI) w brazylijskiej Amazonii. Zainteresowania: zdrowie ludności rdzennej Amazonii, społeczne nauki o zdrowiu, badania kliniczne w homeopatii.

Txanawa Inu Bake - Rainforest Healing Center, Manaus

rdzenny uzdrowiciel Huni Kuin, holistyczny terapeuta, muzyk i asystent reżysera spektaklu Ühpu. Przez osiem lat szkolił się u rdzennego szamana Tukano Bu’u Kennedy’ego. Obecnie pracuje jako uzdrowiciel specjalizujący się w błogosławieństwach i medytacjach oraz służy jako mistrz ceremonii
Ayahuasca w Centro de Cura na Floresta w Manaus, Amazonas, Brazylia.

Fabrício Borges Carrijo - Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

doktorat w zakresie stosunków międzynarodowych na Universitat Autònoma de Barcelona. Adiunkt w Instytucie Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. Jego zainteresowania naukowe mają charakter interdyscyplinarny i łączą etnografię z badaniami nad przymusowymi migracjami (forced
migration studies) oraz studiami nad pokojem i konfliktami (peace and conflict studies).

Bibliografia

Amaral, L.R.D. (2014). Patrimônio cultural e a garantia de direitos intelectuais indígenas: construção de sentido a partir da experiência Huni kuin. Rio de Janeiro: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional.

Assis, G.L.D., Rodrigues, J.A. (2017). De quem é a ayahuasca? Notas sobre a patrimonialização de uma “bebida sagrada” amazônica. Religião & Sociedade, 37(3), 46–70.

Dos Santos, G.M., Soares, G.H. (2015). Rapé e xamanismo entre grupos indígenas no médio Purus, Amazônia. Amazônica-Revista de Antropologia, 7(1), 10–27.

Goulart, S.L. (2023). As formas expressivas dos povos indígenas da Amazônia e a aAyahuasca: os Huni Kuin e outros grupos pano. Antropologia da Consciência, 34(2), 492–507.

Lagrou, E. (2018). Anaconda-becoming: Huni Kuin image-songs, an Amerindian relational aesthetics. Horizontes antropológicos, 24, 17–49.

Lagrou, E.M. (2023). Huni Kuin (Kaxinawá). In: Instituto Socio Ambiental. Povos Indígenas no Brasil. pib.socioambiental.org/pt/Povo:Huni_Kuin_(Kaxinawá) [access: 1.07.2025].

Matos, M. de A. (2022). Entre sucuris e queixadas: transformações nos mitos pano de origem da ayahuasca. Revista de Antropologia, 65, e192783.

Mignolo, W.D. (2007). Delinking. Cultural Studies, 21(2), 449–514.

Mignolo, W.D. (2015). Habitar la frontera: sentir y pensar desde la Colonialidad (antología, 1999–2014). Barcelona: CIDOB.

Pacheco, C.E.N. (2014). Um psicoativo em trânsito: o caso histórico da ayahuasca. Dourados: UFGD.

Palhano-Fontes, F., et al. (2019). Rapid antidepressant effects of the psychedelic ayahuasca in treatment-resistant depression: A randomized placebo-controlled trial. Psychological medicine, 49(4), 655–663.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, 13(29),11–20.

Quijano, A. (2000). Coloniality of power and Eurocentrism in Latin America. International Sociology, 15(2), 215–232.

Ribeiro, C.S. (2014). Mergulho no ser: Corpo e memória em cerimônias indígenas com Huni. Doctoral dissertation. São Paulo: Universidade de São Paulo.

Viveiros De Castro, E. (2017). Perspectivismo e multiculturalismo na América indígena. In: A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia (pp. 299–346). São Paulo: Ubu.

Walsh, C. (2018). The decolonial for: Resurgences, shifts and movements. In: W.D. Mignolo, C.E. Walsh (eds.), On decoloniality: Concepts, analytics, praxis (pp. 15–32). Durham – London: Duke University Press.

Opublikowane

2024-12-16

Jak cytować

de Sá Resende, A. V., Inu Bake, T., & Borges Carrijo, F. (2024). Nixi pae and its transcendental connection: An ethnographic essay on ayahuasca rituals in a Huni Kuin community in Brazil. Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia, 10(10), 291–300. https://doi.org/10.26881/etno.2024.10.15

Numer

Dział

Materiały, Praktyki, Głosy