Wspólnota znaczeń czy nowoplemię? Etnograficzne badania warszawskiej społeczności couchsurfingowej

Autor

  • Piotr Hus Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.4467/254395379EPT.16.004.6483

Słowa kluczowe:

couchsurfing, neotribalism, sharing economy, symbolic community

Abstrakt

The goal of this paper is to describe the community of couchsurfers – members of the hospitality exchange website Couchsurfing.com. The article is the result of a 2-year-long ethnographic fieldwork that I conducted among the members of Warsaw couchsurfing community. The analysis finds its basis in a conceptual theory of ”symbolic community” (Cohen, 1985). Not only do I try to show the aspect of using the website for travelling purpose (which is present in many papers on Couchsurfing), but I also explore the context of local communities of couchsurfers. Through this I show that it is exactly where the process of negotiation and definition of the couchusurfing values and principles takes place. I also focus on the emerging concerns caused by the change of the financial model of Couchsurfing.com in 2011 and I try to present a broad repertoire of symbolic devices used by couchsurfers in order to affirm and reinforce the boundaries of their community.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Piotr Hus - Uniwersytet Warszawski

student studiów magisterskich w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania: etnografia Interne- tu, antropologia migracji, antropologia turystyki, antropologia medyczna; 

Bibliografia

Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o Źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Przeł. S. Amsterdamski. Warszawa-Kraków: Znak.
Beck, U., Beck-Gernsheim, U. (2002). Individualization. Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London: Sage.
Bialski, P., Batorski, D. (2009). From Online Familiarity to Offline Trust. How a Virtual Community Creates Familiarity and Trust between Stangers. W: P. Zaphiris i Ch.S. Ang, Social Computing and Virtual Communities. Chapman and Hall.
Cohen, A.P. (1985). The symbolic construction of Community. London: Tavistock Publica-tions.
Cohen, A.P. (2003). Wspólnoty znaczeń, W: M. Kempna, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Przeł. K. Warmińska (s. 192–215). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Couchsurfing tanim sposobem na wakacyjny wyjazd (2013). http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/973179,couchsurfing-tanim-sposobem-nawakacyjnywyjazd,id,t.html [dostęp: 21.08.2013].
Dmochowska, M. (2012). Nowe wspólnoty w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Między Platonem, Amwayem a trollami. Warszawa: IFiS PAN.
Frykowski, M. (2007). Zaufanie społeczne mieszkańców Łodzi. Łódź: Wyd. UŁ
Gallagher, B. (2012), Couchsurfing Raises $15 Million Series B From General Catalyst Partners, Menjo Ventures, Others, http://techcrunch.com/2012/08/22/couchsurfing-raises-15-million-series-b-from-general-catalyst-partners-others [dostêp: 20.07.2015].
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce później nowoczesności. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gnevosa, S. (2011). Phenomenon of Couchsurfing as alternative tourism. Tuluza.
Lauterbach, D. (red.). (2009). Surfing a web of trust: Reputation and Reciprocity on CouchSurfing.Com. International Conference on Computational Science and Engineering.Vancouver.
Maffesoli, M. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Przeł. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Picard, D., Buchberger, S. (eds.) (2013). Couchsurfing Cosmopolitanisms. Can Tourism Make a Better World? Bielefeld: Transcript Verlag.
Rosen, D. (2011). CouchSurfing: Belonging and trust in a globally cooperative online social network. New Media & Society, 13(6), 981–998.
Ross, L. (1977). The false consensus effect: An egocentric bias in social perception and attribution processes. Journal of Experimental Social Psychology, 13(3), 279–301.
Schopf, S. (2014). The Commodification of the Couch. The Commons vs. Commodification: A Dialectical Analysis of Hospitality Exchange Networks. Uniwersytet w Uppsali.
Schor, J. (2014). Debating the Sharing Economy. http://www. greattransition.org/publication/debating-the-sharing-economy [dostêp: 01.08.2015].
Socha-Jakubowska, P. (2014). Sexsurfing po polsku. http://www.wprost.pl/ar/438190/Sexsurfing-po-polsku/ [dostęp: 14.07.2015].
Wężyk, K. (2014). O lewicowych marzeniach i ciężkich pieniądzach. http://wyborcza.pl/magazyn/1,140582,16594618,O_lewicowych_marzeniach_i_ciezkich_pieniadzach.html [dostęp: 14.02.2015].
Venture capital / private equity, http://www.pi.gov.pl/Finanse/chapter_95011.asp [dostęp: 28.07.2015].
Źródła internetowe:
https://www.change.org/p/petition-against-the-new-legal-status-of-couchsurfing [dostęp: 28.07.2015]
http://www.couchsurfing.com
https://infogr.am/couchsurfing-statistics [dostêp: 24.10.2015]
http://en.wikipedia.org/wiki/CouchSurfing
http://couchwiki.org/en/CouchSurfing_censorship [dostêp: 02.09.2015]

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Hus, P. (2016). Wspólnota znaczeń czy nowoplemię? Etnograficzne badania warszawskiej społeczności couchsurfingowej. Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia, (2), 73–100. https://doi.org/10.4467/254395379EPT.16.004.6483