Co składa się na wiarygodność dowodu: o roli konserwatorów w walce z przestępczością przeciwko dziełom sztuki

Autor

  • Alexandra Taylor Art Salvage B.V., Vlaardingen

DOI:

https://doi.org/10.26881/gsm.2020.18.10

Słowa kluczowe:

wiarygodność dowodu, sprawdzalność dowodu, oryginalność dzieła sztuki, atrybucja, proweniencja, kryminalistyka, falsyfikat, oszustwo, autorstwo dzieła sztuki, konserwacja

Abstrakt

W artykule podjęto tematykę ustalania oryginalności i autorstwa dzieł sztuki. Autorka stawia pytanie, jaki jest wkład wiedzy specjalnej w ustalenia faktyczne, w jaki sposób podlega weryfikacji proweniencja, jaką rolę odgrywa tu nauka, wreszcie jakie zadania stoją przed konserwatorami. Aby odpowiedzieć na te pytania, poddaje analizie metody śledcze w świetle trzyelementowej zasady budowania ustaleń, obejmującej historię, łańcuch proweniencji i badania techniczne.

Pojawiające się raz po raz roszczenia restytucyjne, zarzuty podważające autorstwo, sfałszowane dokumenty i wątpliwe ekspertyzy uprawomocniają dążenie do utworzenia sprawnego schematu metodologicznego, dzięki któremu utrwalałyby się dobre praktyki. Procesy sądowe o oryginalność i autorstwo wymagają szczególnych dowodów. Rozmiary wzajemnego rozeznania w obszarach badawczych pomiędzy ekspertami różnych dyscyplin bywają niejednakowe, toteż poszerzanie dyskursu przyczyni się do ogólnej poprawy sytuacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alder C., Chappell D., Polk P., “Frauds and Fakes in the Australian Aboriginal Art Market”, Crime, Law and Social Change 2011, vol. 56, no. 2.

Ashley-Smith J., “Losing the Edge: the Risk of a Decline in Practical Conservation Skills”, Journal of the Institute of Conservation 2016, vol. 39, no. 2.

Chappell D., Polk K., “Fakers and Forgers, Deception and Dishonesty: An Exploration of the Murky World of Art Fraud”, Current Issues in Criminal Justice, March 2009, vol. 10, no. 2.

Charney N., “Provenance Trap: Understanding the Modus Operandi of Art Forgers”, The Association for Research into Crimes Against Art, lecture, Amelia, 25 June 2019.

Cole S.A., “Connoisseurship all the way down: art authentication, forgery, fingerprint identification, expert knowledge” [in:] Art Crime: Terrorists, Tomb Raiders, Forgers and Thieves, ed. C. Noah, Palgrave Macmillan, London 2016.

Cook I., Lyall J., Sloggett R., “Conservation in Australian museums” [in:] Understanding Museums: Australian Museums and Museology, eds. D. Griffin, L. Paroissien, National Museum of Australia 2011.

Day G., “Explaining the Art Market’s Thefts, Frauds, and Forgeries (And Why the Art Market Does Not Seem to Care)”, Vanderbilt Journal of Entertainment & Technology Law, Spring 2014, vol. 16, no. 3.

Debesu K., Eshetu A., “Meaning, Nature and Purpose of Evidence law”, Abyssinia Law, 4 September 2012, https://www.abyssinialaw.com/about-us/item/932-meaning-and-nature-of-evidence-law (accessed: 20.10.2020).

Ebitz D., “Connoisseurship as Practice”, Artibus et Historiae 1988, vol. 9, no. 18.

Fox M., “Q&A: Law Alumnus Spearheads New Art Attribution Court”, UVA Today, 26 July 2018, https://news.virginia.edu/content/qa-law-alumnus-spearheads-new-art-arbitration-court (accessed: 11.07.2020).

Glinsman L.D., “The practical application of air-path X-ray fluorescence spectrometry in the analysis of museum objects”, Reviews in Conservation 2005, no. 6.

Hardy S.A., Illicit Trafficking, Provenance Research and Due Diligence: the State of the Art, Research Study, 30 March 2016, Adjunct Facility, American University of Rome 2016.

James M., “Art Crime” [in:] Trends & Issues in Crime and Criminal Justice, Australian Institute of Criminology, Canberra 2000.

Kowalski V., Sloggett R., Building Evidence for Use in Criminal Cases – Standard Practice and Methodologies – A Case Study in Australia, The University of Melbourne, [n.d.] Victoria, http://authenticationinart.org/pdf/papers/Building-evidence-for-use-in-criminal-cases- %E2%80%93-standard-practice-and-methodologies-%E2%80%93-A-case-study-in-Australia-Robyn-Sloggett-and-Vanessa-Kowalski.pdf (accessed: 20.10.2020).

Manacorda S., Chappell D., Crime in the Art and Antiquities World: Illegal Trafficking in Cultural Property, Springer Science and Business Media, New York 2011.

Masurovsky M., “A Nude by Moise Kisling”, Plundered Art: a perspective from the Holocaust Restitution Project, 3 April 2019, https://plundered-art.blogspot.com/2019/04/a-nude-by-moisekisling.html (accessed: 24.07.2019).

Mourato S., Mazzanti M., “Economic Valuatoin of Cultural Heritage: Evidence and Prospects” [in:] Assessing the Values of Cultural Heritage Research Report, The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2002.

Museum Boijmans van Beuningen (MBVB), Rembrandt? No, I don’t recognise him!, 20 March 2012, https://www.youtube.com/watch?v=dfE73puKbSU (accessed: 20.08.2019).

Museum Boijmans van Beuningen (MBVB), Rembrandt? Yes, it has to be him!, 27 March 2012, https://www.youtube.com/watch?v=CJ6oX8XWDPk (accessed: 20.08.2019).

Nall S., “An Australian Art Dealer’s Perspective on Art Crime” [in:] Contemporary Perspectives on the Detection, Investigation and Prosecution of Art Crime, eds. D. Chappell, S. Hufnagel, Ashgate Publishing Company, Surrey, England 2014.

Narkiss I., Furness M., “The return of cultural heritage project: what does it take to unconditionally repatriate?”, Gilding & Decorative Surfaces Group Symposium: Devotional Objects Symposium”, Little Ship Club, 6 March 2020.

Neer R., “Connoisseurship and the Stakes of Style”, Critical Inquiry, Autumn 2005, vol. 32, no. 1.

Polk K., Aarons L., Alder C., An Exploration of the Illegal Art Market o Australia, A Report Submitted to the Criminology Research Council, Department of Criminology, University of Melbourne 2000, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary;jsessionid=F01F50233421C507E E9A10B5E9F6F83D?doi=10.1.1.421.4652 (accessed: 14.10.2020).

Santayana G., The Life of Reason: Introduction and Reason in Common Sense, 1905, https://santayana. iupui.edu/wp-content/uploads/2019/01/Common-Sense-ebook.pdf (accessed: 11.07.2020).

Sterpi M., “Collision or Collaboration: the Economic Impact of Cultural Heritage in Stakeholder Territories”, ARCA Art Crime Conference, Amelia, Umbria, 22 June 2019.

Sloggett R., “Considering Evidence in Art Fraud” [in:] Contemporary Perspectives on the Detection, Investigation and Prosecution of Art Crime, eds. D. Chappell, S. Hufnagel, Ashgate Publishing Company, Surrey, England 2014.

Sloggett R., “Art crime: fraud and forensics”, Australian Journal of Forensic Sciences 2015, vol. 47, issue 3.

“Van Gogh painting stolen from museum during coronavirus shutdown”, DutchNews.nl, 30 March 2020, https://www.dutchnews.nl/news/2020/03/van-gogh-painting-stolen-from-museum-during-coronavirus-shutdown/ (accessed: 15.11.2020).

Walker D., Rules of Evidence, lecture in: “Graduate Certificate in Art Authentication”, Centre for Cultural Material Conservation, Melbourne, 1 June 2012.

Wessel G., “Dealers and Collectors, Provenances and Rights: Searching for Traces” [in:] Countering Illicit Traffic in Cultural Goods: the global challenge of protecting the world’s heritage, ed. F. Desmarais, International Council of Museums, Paris 2015.

Wilson R.A., Writing History in International Criminal Trials, Cambridge University Press, New York 2011.

Cases

Charles Blackman and ORS v. Peter Gant and Anor (2010) VSC 229.

R v John Douglas O’ Loughlin (2002) Unreported, NSWDC, 23 February 2002.

R v Ivan Liberto and Pamela Yvonne Liberto (2008) VCC 137.

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Taylor, A. (2020). Co składa się na wiarygodność dowodu: o roli konserwatorów w walce z przestępczością przeciwko dziełom sztuki. Gdańskie Studia Międzynarodowe, 18(1-2), 130–146. https://doi.org/10.26881/gsm.2020.18.10

Numer

Dział

Artykuły