Tolerancja religijna według Thomasa Browne’a
DOI:
https://doi.org/10.26881/kg.2024.2.05Słowa kluczowe:
tolerancja, nietolerancja, teologia naturalna, reformacja, sekty protestanckie, obserwacje przyrodniczeAbstrakt
Wiek XVII w Anglii to okres wielkich napięć, konfliktów, wojny domowej, to okres powszechnej nietolerancji wyznaniowej i politycznej. W tym czasie tolerancja religijna była zjawiskiem rzadkim. Jednym z jej zwolenników był lekarz i myśliciel Thomas Browne (1605–1682), autor Religio Medici. Browne żył w czasach, w których nie było zrozumienia dla poglądów religijnych i politycznych innych niż własne. Sprzężenie między wyznawaną religią a walką o władzę nie pozwalało na prawie żadną tolerancję w ówczesnej Anglii. Doskonale to widać w pismach przeciwników tolerancji z tego okresu, takich jak Samuel Parker czy Roger L’Estrange. Taka sytuacja wynikała również ze sporu pomiędzy zwolennikami erastianizmu a zwolennikami wierności swojemu sumieniu. Browne wychodzi poza ten spór. Opowiada się za tolerancją, wykraczając poza ciasne, dogmatyczne poglądy wspólnot i sekt religijnych. Jako wierzący chrześcijanin (anglikanin) podbudowuje swoją wiarę refleksją filozoficzną i naukową. Teologię nadnaturalną podbudowuje teologią naturalną, metafizyką i obserwacjami przyrodniczymi. Prezentuje postawę tolerancyjną, a nawet życzliwą wobec innych, nie pretenduje do posiadania pełnej i ostatecznej prawdy o rzeczywistości, ma umysł otwarty. Odkrywana racjonalność struktury i funkcjonowania naturalnego świata jest dla niego potwierdzeniem tego, że jego medyczne, biologiczne dociekania i filozoficzny namysł nie przeczą jego wierze w Boga i nie czynią z niego ateisty. Przeciwnie, uznaje, że wiara otwiera szersze horyzonty poznawcze niż rozum, ale jednocześnie jest przekonany, że pewność i solidność racjonalnego poznania wzmacniają wiarę w Boga. W artykule Autor dąży do pokazania, że są to źródła postawy tolerancji u Thomasa Browne’a.
Downloads
Bibliografia
Bennet J., The History of Dissenters, Frederick Westley and A. H. Davis, London 1833, vol. I.
Browne T., Religio Medici. Religia lekarza, przekład, słowo od tłumaczy i opracowanie J. Czekajewska, A. Grzeliński, M. T. Zdrenka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2022.
Chillingworth W., The Religion of Protestants: A Safe Way to Salvation, London 1638.
Edwards T., Gangraena, London 1646.
Featley D., The League illegal, Publishers Introduction, London 1660.
Feldman S.M., Please Don't Wish Me a Merry Christmas, New York University Press, New York and London 1997.
Grzeliński A., Religio Medici – osobiste wyznanie wiary Thomasa Browne’a, „Przegląd Religioznawczy” 2021, nr 2 (280), s. 175–191.
Hall J., The Puritans and their Principles, Charles Scribner, New York 1851.
Hobbes T., De Cive, London 1651.
Höfler C., Papst Adrian VI, Wien 1880.
Kalwin J., Institutio christianae religionis, w: Joannis Calvini opera quae supersunt omnia, t. 1–59, Braunschweig 1863–1900.
Kraynak R.P., John Locke: From Absolutism to Toleration, “The American Political Science Review” March 1980, 74, No. 1, s. 53–69.
L’Estrange R., Dissenters Sayings, London 1681.
Locke J., List o tolerancji, przeł. L. Joachimowicz, PWN, Warszawa 1963.
Marsden J.B., The History of the Later Puritans, London 1852.
Olechnowicz E., Thomas Browne: między racjonalnym a hermetycznym, w: Światło i ciemność, red. M. Rzeczycka, I. Trzcińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015.
Olivier Ch., Une révolution symbolique. L’iconoclasme huguenot et la reconstruction catholique, Les Editions de minuit, Paris 1991.
Parker S., A Discourse of Ecclesiastical Politie, London 1670.
Spraggon J., Iconoclasm during the English Civil War, The Boydell Press, Woodbridge 2003.
Szwed A., Fideizm Kalwina i bunt angielskich racjonalistów, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2016.