Uważność w szkole - kształcenie umysłu, serca i ciała

Autor

  • Marta Zaniecka Pracownia Redukcji Stresu

Słowa kluczowe:

edukacja kontemplacyjna, uważność w szkole, uważność w edukacji, duchowość

Abstrakt

Wprowadzenie praktyki uważności do edukacji można postrzegać jako egzemplifikację koncepcji edukacji holistycznej J.H. Pestalozziego. Jednocześnie może być postrzegana jako próba przełożenia kategorii „serca” na bardziej szczegółowy język praktyki wychowawczej. We współczesnej szkole w wielu miejscach na świecie przeprowadzane są interesujące eksperymenty. Włączając praktyki kontemplacyjne, takie jak praktyka uważności do programu nauczania, szkoły eksperymentujące z technikami, które pozwalają uczniom pozostać w ciszy, badać stany wewnętrzne i obserwować umysł. Fakt, że pedagogika kontemplacyjna ukazuje sposób przełożenia trudno dostępnych obszarów związanych z duchowością człowieka (sercem, miłością czy współczuciem) na język praktyki wychowawczej wydaje się być czymś świeżym i nowym poznawczo.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-04

Jak cytować

Zaniecka, M. (2018). Uważność w szkole - kształcenie umysłu, serca i ciała. Karto-Teka Gdańska, (1(2), 48–55. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/karto-teka/article/view/8360

Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.