Łańcuchy dostaw branży e-commerce w obliczu globalizacji. Przykłady firm Amazon i Alibaba Group

Autor

  • Marceli Hązła Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Margareta Jahns Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Słowa kluczowe:

łańcuchy dostaw, e-commerce, Amazon, Alibaba Group

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano specyfikę łańcuchów dostaw branży e-commerce w obliczu globalizacji. Branża e-commerce istotnie różni się bowiem od tradycyjnego handlu detalicznego ze względu na konieczność obsługi wszystkich ogniw łańcucha dostaw, wyższy odsetek zwracanych towarów oraz rosnące oczekiwania konsumentów na całym świecie odnośnie szybkości dostaw. Następnie, wykorzystując studia przypadków Amazona i Grupy Alibaba opisane zostały najważniejsze zagadnienia związane ze skalą działalności, systemami obsługi łańcuchów dostaw, magazynami, dostawami oraz perspektywami na przyszłość obydwu z nich. Umożliwiło to podkreślenie głównych atutów i różnic tych potentatów rynku e-commerce. Głównym spostrzeżeniem jest wysoki stopień innowacyjności obu firm, jednak odnoszący się do różnych sfer ich działalności. Innowacyjność Amazona skupia się głównie na rozwiązaniach technicznych i podnoszeniu wydajności oraz konkurencyjności firmy, podczas gdy w przypadku Grupy Alibaba przejawia się ona poprzez wykorzystanie podejścia sieciowego i nawiązywanie relacji biznesowych z wieloma podmiotami a także umiejętne korzystanie z outsourcingu. Prawdopodobnie ma to związek z różnicami kulturowymi pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami, co pozwala domniemywać, że w najbliższej przyszłości obydwie firmy będą w stanie zachować dominującą pozycję na ich rynkach macierzystych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dyrektywa nr 83/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, Dz. Urz. UE nr 304, 22.11.2011.

Kostecka A., Tańczące regały, „Eurologistics” 2016, nr 93.

Muzyczka R., Wpływ globalizacji na zarządzanie łańcuchem dostaw w przemyśle motoryzacyjnym, „International Journal of Management and Economics” 2011, nr 31.

Nisbett R.E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Smak Słowa, Sopot 2015.

Niziński S., Żurek J., Logistyka ogólna, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2011.

Ratajczak-Mrozek M., Wykorzystanie podejścia sieciowego do analizy międzynarodowej działalności przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” 2011, nr 198.

Szymańska J, Pasierbski H., O krok przed konkurencją – cyfrowa transformacja łańcucha dostaw w firmie Amazon, „Zeszyty Studenckie Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego „Nasze Studia” 2019, nr 9.

Szymonik A., International logistics. Lodz University of Technology Press, Łódź 2014.

United Nations, European Commission, International Monetary Fund, Organisation for Economic Co-Operation and Development, United Nations Conference on Trade and Development, World Trade Organisation, Manual on Statistics of International Trade in Services, Statistical Papers Series M No. 86, Geneva 2002.

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, tekst jedn.: Dz. U. 2014, poz. 927.

Źródła internetowe

https://abcsupplychain.com/amazon-supply-chain-logistics/.

https://seller.alibaba.com/businessblogs/px53308i-alibabacom-vs-aliexpress-what-arethe-differences. https://www.alibabagroup.com/en/about/overview. https://www.aboutamazon.com/.

https://brief.pl/dwukrotny-wzrost-udzialu-e-commerce-w-handlu-detalicznym/.

https://time.com/5914173/cainiao-logisitics-alibaba-china-trade/.

https://iprice.my/trends/insights/the-biggest-e-commerce-website-and-apps-insoutheast-asia/.

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2020/05/22/amazon-vs-alibaba--one-bigdifference/.

https://internetofbusiness.com/ecommerce-giant-alibaba-opens-chinas-smartestwarehouse/.

https://www.nytimes.com/interactive/2021/06/15/us/amazon-workers.html.

https://www.thebalancesmb.com/how-amazon-is-changing-supply-chain-management4155324.

https://www.cbinsights.com/research/amazon-alibaba-international-expansion/.

https://www.businessinsider.com/amazon-employees-number-1-of-153-us-workershead-count-2021-7?IR=T.

https://hbr.org/2020/09/global-supply-chains-in-a-post-pandemic-world

https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/.

https://www.sccgltd.com/featured-articles/e-commerce-logistics/.

http://global.chinadaily.com.cn/a/202012/21/WS5fe0343ba31024ad0ba9d137.html.

Pobrania

Opublikowane

2022-07-11

Jak cytować

Hązła, M., & Jahns, M. (2022). Łańcuchy dostaw branży e-commerce w obliczu globalizacji. Przykłady firm Amazon i Alibaba Group. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (12), 105–116. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/7037

Numer

Dział

Artykuły