Przyszłość modelu biznesowego firmy Apple

Autor

  • Jakub Hązła Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Marceli Hązła Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Słowa kluczowe:

model biznesowy, Apple, innowacyjność

Abstrakt

W artykule podjęto próbę krytycznej analizy modelu biznesowego firmy Apple. Część pierwsza poruszyła kwestię dotychczasowego funkcjonowania spółki oraz wypracowanego przez nią modelu biznesowego. W części drugiej podkreślono najważniejsze zidentyfikowane wyzwania stojące przed firmą Apple, mogące stanowić przesłanki do konieczności modyfikacji jej modelu biznesowego. Część trzecia miała na celu zaproponowanie szeregu działań mogących pomóc firmie Apple w przezwyciężeniu zidentyfikowanych problemów. Najważniejsze problemy, które zidentyfikowano to; nadmierna zależność struktury sprzedaży firmy od iPhone’a, rosnące nasycenie rynku smartfonów na świecie, rosnące zadłużenie firmy, rosnące koszty pracy w krajach rozwijających się oraz nadmierna zależność modelu biznesowego firmy od wizerunku marki. Możliwe rozwiązania powyższych kwestii to m.in. poszerzenie portfolio produktowego, zwiększenie efektywności wykorzystania aktywów, automatyzacja części procesów produkcyjnych oraz rozszerzenie kampanii marketingowej na inne segmenty rynku.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Afuah A.N., Tucci C.L., Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, McGraw Hill, New York 2013.

Bis J., Innowacyjny model biznesowy – sposób na zwiększenie przewagi konkurencyjnej, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2013, nr 14(13), s. 53–63.

Economy E., The Third Revolution: Xi Jinping and the New Chinese State, Oxford University Press, Oxford 2018.

Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Lee S.M., Olson D.L., Trimi S., Co-innovation: Convergenomics, collaboration, and co-creation for organizational values, „Management Decision” 2012, nr 5(50), s. 817-831.

Magretta J., Tajniki modelu biznesowego, „Harvard Business Review Polska” 2003, nr 1, s. 53–57.

Montgomerie J., Roscoe S., Owning the consumer – Getting to the core of the Apple business model, „Accounting Forum” 2013, nr 4(37), s. 290–299.

Organisation for Economic Co-Operation and Development, Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, OECD Statistical Office, Paris 2002.

Osterwalder, A., Pigneur, Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice 2012.

Źródła internetowe

https://www.npr.org/2020/11/18/936268845/apple-agrees-to-pay-113-million-to-settlebatterygate-case-over-iphone-slowdowns?t=1616266352987.

https://www.apple.com/newsroom/2021/03/apples-four-point-seven-billion-green-bondspend-is-helping-to-create-one-point-two-gigawatts-of-clean-power/.

https://www.apple.com/pl/iphone/.

https://www.bbc.com/news/technology-51413724.

https://fourweekmba.com/apple-business-model/.

https://www.macrumors.com/2021/02/19/tim-cook-2020-best-year-for-innovation-interview/.

https://www.businessofapps.com/data/apple-statistics/.

https://www.theverge.com/2019/3/20/18273179/apple-icloud-itunes-app-store-musicservices-businesses.

https://bstrategyhub.com/swot-analysis-of-apple-apple-swot/.

https://techcrunch.com/2016/10/27/apples-new-macbook-pro-just-killed-off-most-of-theports-you-probably-need/.

https://www.creativebloq.com/news/apple-pro-stand-price.

https://www.counterpointresearch.com/growth-opportunities-saturated-global-smartphone-market/.

https://www.denis-oakley.com/what-is-the-apple-business-model/.

https://www.zdnet.com/article/apple-vs-samsung-who-makes-a-better-smartphone/.

https://www.samsung.com/pl/smartphones/all-smartphones/?up-to-999.

https://sixcolors.com/post/2020/01/fun-with-charts-a-decade-of-apple-growth/.

https://www.statista.com/statistics/259451/annual-per-capita-disposable-income-ofrural-and-urban-households-in-china/.

https://bettermarketing.pub/gods-of-the-valley-part-4-apples-fading-greatness52195c8d58ad.

https://thinkgrowth.org/consumer-hardwares-a-horrible-business-model-so-appleslows-down-your-iphone-139367617865.

https://www.nasdaq.com/articles/is-apple-nasdaq%3Aaapl-using-too-much-debt-2021-07-21.

https://www.theguardian.com/business/2022/apr/06/shanghais-grim-covid-outbreakthreatens-more-global-supply-chain-disruption.

Pobrania

Opublikowane

2022-07-11

Jak cytować

Hązła, J., & Hązła, M. (2022). Przyszłość modelu biznesowego firmy Apple. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (12), 9–23. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/7028

Numer

Dział

Artykuły