Nietolerancja niepewności a problemy behawioralne osób z ASD – perspektywa matek

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.06%20

Słowa kluczowe:

nietolerancja niepewności, spektrum autyzmu, problemy behawioralne, badania jakościowe

Abstrakt

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) doświadczają wielu problemów w codziennym funkcjonowaniu. Nietolerancja niepewności może stanowić jeden z czynników ryzyka warunkujących wystąpienie zachowań trudnych w warunkach niepewności, jednakże niewiele rodzimych badań odnosi się do tego problemu. Zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw problemów behawioralnych osób z ASD jest kluczowe dla opracowania efektywnych metod interwencji terapeutycznych. Celem prowadzonych eksploracji jest poznanie doświadczeń matek i ich opinii dotyczących związków nietolerancji niepewności z problemami behawioralnymi u osób z ASD. W badaniu uczestniczyło 6 matek wychowujących dzieci z autyzmem. Dla realizacji postawionego celu badawczego przyjęto jakościową strategię badań z wykorzystaniem metody wywiadu jakościowego, a dane uzyskane w jego wyniku poddano interpretacyjnej analizie fenomenologicznej. Wnioski z prowadzonych analiz pozwalają przyjąć, że badane osoby w spektrum autyzmu cechują się nietolerancją niepewności, która w znaczący sposób oddziałuje na ich zachowanie w różnych sytuacjach życiowych a także na codzienność ich bliskich.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Beneytez C. (2023), Intolerance-of-uncertainty and anxiety as serial mediators between emotional dysregulation and repetitive patterns in young people with autism, Research in Autism Spectrum Disorders, 102, 102–116, https://doi.org/10.1016/j.rasd.2023.102116.

Birrell J., Meares K., Wilkinson A., Freeston M. (2011), Toward a definition of intolerance of uncertainty: A review of factor analytical studies of the Intolerance of Uncertainty Scale, Clinical Psychology Review, 31(7): 1198–1208, https://doi.org/10.1016/j.cpr.2011.07.009.

Błeszyński J. (2011), Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia Universalis.

Błeszyński J. (2023), Co osoby z autyzmem mówią nam o edukacji. Raport z badań, Wydawnictwo UKSW.

Boelen P.A., Reijntjes A. (2009), Intolerance of uncertainty and social anxiety, Journal of Anxiety Disorders, 23(1): 130–135, https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2008.04.007.

Boulter C., Freeston M., South M., Rodgers J. (2014), Intolerance of Uncertainty as a Framework for Understanding Anxiety in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(6): 1391–1402, https:// doi.org/10.1007/s10803-013-2001-x.

Cardon G., Bradley M. (2023), Uncertainty, sensory processing, and stress in autistic children during the COVID-19 pandemic, Research in Autism Spectrum Disorders, 106: 102–202, https://doi.org/10.1016/j.rasd.2023.102202.

Cardon G., Buckhannon M., Rojas D. (2023), Fundamental behavioral and neurophysiologic relationships between sensory processing, intolerance of uncertainty, and autistic traits in children: A hybrid approach, Biological Psychology, 184, 108–712, https://doi.org/10.1016/ j.biopsycho.2023.108712.

Carleton R.N., Norton M.A.P.J., Asmundson G.J.G. (2007), Fearing the unknown: A short version of the Intolerance of Uncertainty Scale, Journal of Anxiety Disorders, 21(1): 105– 117, https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.03.014.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Conner C.M., Kim P.S., White S.W., Mazefsky C.A. (2022), The role of emotion dysregulation and intolerance of uncertainty in autism: Transdiagnostic factors influencing co-occurring conditions, Research in Developmental Disabilities, 130: 104–332, https://doi.org/10. 1016/j.ridd.2022.104332.

Edelson S.M. (2022), Understanding Challenging Behaviors in Autism Spectrum Disorder: A Multi-Component, Interdisciplinary Model, Journal of Personalized Medicine, 12(7): 1127, https://doi.org/10.3390/jpm12071127.

Emerson A., Costley D. (2023), A Scoping Review of School-Based Strategies for Addressing Anxiety, Intolerance of Uncertainty and Prediction in Autistic Pupils, Education Sciences, 13(6): 575, https://doi.org/10.3390/educsci13060575.

Emerson E. (2001), Challenging Behaviour, Cambridge University Press, https://doi.org/10. 1017/CBO9780511543739.

Evers K., Gijbels E., Maljaars, J., Rumball F., Spain D., Happé F., Noens I. (2023), Mental health of autistic adults during the COVID-19 pandemic: The impact of perceived stress, intolerance of uncertainty, and coping style, Autism, 27(3): 832–847, https://doi. org/10.1177/13623613221119749.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, PWN.

Frith U. (2008), Autyzm Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gerrig R.J. (2014), Psychology and life (20. wyd.), Pearson Education Limited.

Gillott A., Furniss F., Walter A. (2001), Anxiety in High-Functioning Children with Autism, Autism, 5(3): 277–286, https://doi.org/10.1177/1362361301005003005.

Hodgson A.R., Freeston M.H., Honey E., Rodgers J. (2017), Facing the Unknown: Intolerance of Uncertainty in Children with Autism Spectrum Disorder, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(2): 336–344, https://doi.org/10.1111/jar.12245.

Hosseinjani F., Zemestani M. (2023), Mediating Role of Emotion Dysregulation and Intolerance of Uncertainty as Transdiagnostic Processes in the Development of Externalizing Psychopathologies in Children with Autism Spectrum Disorder, Psychology of Exceptional Individuals, 13(50): 187–223, https://doi.org/10.22054/JPE.2023.71240.2521.

Hwang Y.I. (Jane), Arnold S., Srasuebkul P., Trollor J. (2020), Understanding anxiety in adults on the autism spectrum: An investigation of its relationship with intolerance of uncertainty, sensory sensitivities and repetitive behaviours, Autism, 24(2): 411–422, https://doi. org/10.1177/1362361319868907.

Jacoby R.J. (2020), Intolerance of uncertainty [in:] J. S. Abramowitz, S. M. Blakey (eds), Clinical handbook of fear and anxiety: Maintenance processes and treatment mechanisms (pp. 45–63), American Psychological Association, https://doi.org/10.1037/0000150-003.

Jenkinson R., Milne E., Thompson A. (2020), The relationship between intolerance of uncertainty and anxiety in autism: A systematic literature review and meta-analysis, Autism, 24(8): 1933–1944, https://doi.org/10.1177/1362361320932437.

Joyce C., Honey E., Leekam S.R., Barrett S.L., Rodgers J. (2017), Anxiety, Intolerance of Uncertainty and Restricted and Repetitive Behaviour: Insights Directly from Young People with ASD, Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(12): 3789–3802, https://doi.org/10.1007/s10803-017-3027-2.

Keefer A., Singh V., Jang Y.S., Alon L., Surmacz M., Holingue C., Mostofsky S.H., Vasa R.A. (2022), Exploring the Symptom Profiles of Intolerance of Uncertainty in Autistic Children, Journal of Autism and Developmental Disorders, https://doi.org/10.1007/s10803-022- 05744-3.

MacLennan K., Rossow T., Tavassoli T. (2021), The relationship between sensory reactivity, intolerance of uncertainty and anxiety subtypes in preschool-age autistic children, Autism, 25(8): 2305–2316, https://doi.org/10.1177/13623613211016110.

Moore H.L., Brice S., Powell L., Ingham B., Freeston M., Parr J.R., Rodgers J. (2022), The Mediating Effects of Alexithymia, Intolerance of Uncertainty, and Anxiety on the Relationship Between Sensory Processing Differences and Restricted and Repetitive Behaviours in Autistic Adults, Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(10), 4384–4396, https://doi.org/10.1007/s10803-021-05312-1.

Normansell-Mossa K.M., Top D.N., Russell N., Freeston M., Rodgers J., South M. (2021), Sensory Sensitivity and Intolerance of Uncertainty Influence Anxiety in Autistic Adults, Frontiers in Psychology, 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.731753.

Ong C.S.., Magiati I., Maybery M.T., Rodgers J., Uljarevic M., Alvares G.A. (2023), Parental perspectives of the everyday experiences of uncertainty among young children on the autism spectrum, Research in Autism Spectrum Disorders, 101: 102087, https://doi.org/ 10.1016/j.rasd.2022.102087.

Peña-Salazar C., Arrufat F., Santos López J.-M., Fontanet A., Roura-Poch P., Gil-Girbau M., Carbonell-Ducastella C., Serrano-Blanco A. (2022), Intellectual Disability, Autism Spectrum Disorders, Psychiatric Comorbidities and Their Relationship with Challenging Behavior, Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 15(2): 77–94, https://doi.org/10.1080/19315864.2022.2029641.

Pisula E., Oleańczuk I. (2020), Zaburzenia ze spektrum autyzmu jako całościowe zaburzenia rozwoju [w:] I. Grzegorzewska, L. Cierpiałowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 293–312), PWN.

Rodgers J., Hodgson A., Shields K., Wright C., Honey E., Freeston M. (2017), Towards a Treatment for Intolerance of Uncertainty in Young People with Autism Spectrum Disorder: Development of the Coping with Uncertainty in Everyday Situations (CUES©) Programme, Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(12): 3959–3966, https://doi.org/10.1007/s10803-016-2924-0.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Smith J.A., Osborn M. (2003), Interpretative Phenomenological Analysis [in:] J. A. Smith (ed.), Qualitative Psychology a Practical Guide to Research Methods (s. 53–80), SAGE Publications.

Tolin D.F., Abramowitz J.S., Brigidi B.D., Foa E.B. (2003), Intolerance of uncertainty in obsessive-compulsive disorder, Journal of Anxiety Disorders, 17(2): 233–242, https://doi. org/10.1016/S0887-6185(02)00182-2.

Vasa R.A., Kreiser N.L., Keefer A., Singh V., Mostofsky S.H. (2018), Relationships between autism spectrum disorder and intolerance of uncertainty, Autism Research, 11(4): 636–644, https://doi.org/10.1002/aur.1916.

White S.W., Roberson-Nay R. (2009), Anxiety, Social Deficits, and Loneliness in Youth with Autism Spectrum Disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(7): 1006–1013, https://doi.org/10.1007/s10803-009-0713-8.

Wigham S., Rodgers J., South M., McConachie H., Freeston M. (2015), The Interplay Between Sensory Processing Abnormalities, Intolerance of Uncertainty, Anxiety and Restricted and Repetitive Behaviours in Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(4): 943–952, https://doi.org/10.1007/s10803-014-2248-x.

Ye H., Chen C., Chen S., Jiang N., Cai Z., Liu Y., Li Y., Huang Y., Yu W., You R., Liao H., Fan F. (2023), Profiles of Intolerance of Uncertainty Among 108,540 Adolescents: Associations with Sociodemographic Variables and Mental Health, Child Psychiatry & Human Development, https://doi.org/10.1007/s10578-023-01603-z.

Zarkowska E., Clements J. (1994), Problem Behaviour and People with Severe Learning Disabilities, Springer US, https://doi.org/10.1007/978-1-4899-7150-0.

Zielińska M. (2013), Jak reagować na agresję uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Pobrania

Opublikowane

2023-09-15

Jak cytować

Lew-Koralewicz, A. (2023). Nietolerancja niepewności a problemy behawioralne osób z ASD – perspektywa matek. Niepełnosprawność, (49), 91–106. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.06

Numer

Dział

Artykuły