Psychospołeczne wsparcie i zdrowie psychiczne dzieci oraz młodzieży niesłyszących i niedosłyszących: przegląd literatury
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.09Słowa kluczowe:
dzieci niesłyszące i niedosłyszące (DHH), wsparcie psychospołeczne, dobrostan psychiczny, rezyliencja, przemoc rówieśnicza, rodzice dzieci DHH, problemy behawioralne, komunikacja, interwencje edukacyjne, włączenie społeczneAbstrakt
W niniejszym artykule przeglądowym omówiono badania dotyczące psychospołecznych wyzwań, wsparcia oraz rozwoju rezyliencji u dzieci niesłyszących i niedosłyszących (DHH). Włączenie dzieci DHH do szkół masowych, a także specyficzne potrzeby rodziców i nauczycieli, zostały szeroko zbadane w kontekście ich wpływu na dobrostan dzieci. Przedstawiono także kluczowe badania nad rolą optymizmu, przekonań o przezwyciężaniu trudności oraz czynników komunikacyjnych w rozwijaniu zdolności adaptacyjnych. Wyniki wskazują, że dzieci niesłyszące i niedosłyszące doświadczają większej liczby problemów psychospołecznych, jednak odpowiednie wsparcie, w tym adaptacje programów, takich jak RESCUR, może pozytywnie wpłynąć na ich jako jakość życia i rozwój rezyliencji. W artykule przedstawiono także ograniczenia dotychczasowych badań oraz kierunki przyszłych poszukiwań naukowych.
Downloads
Bibliografia
Borowicz A. (2012), Stres rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością słuchową, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 55–80; doi: 10.5604/01. 3001.0010.4872.
Cooper E. Werfel K. (2023), High General Health Literacy Does Not Ensure Hearing Loss Health Literacy in Mothers of Children Who Are Deaf and Hard of Hearing, American Journal of Speech-Language Pathology, 33: 468–475; doi: 10.1044/2023_AJSLP-23- 00110.
Freitas E., Simões C., Mineiro A., Rosa P. Santos A. (2023), The Impact of a Curriculum for Resilience Promotion in Deaf Children and Adolescents, British Journal of Special Education, 50(1): 127–149; doi: 10.1111/1467-8578.12450.
Furness E., Li I., Patterson L., Grennan-Jones C., Eikelboom R., Cross D. Fisher C. (2019), A qualitative exploration of the role and needs of classrom teachers in supporting the mental health and well-being of deaf and hard-of-hearing children, Language, Speech, and Hearting Services in Schools, 50: 399–416, doi: 10.1044/2019_LSHSS-18-0085.
Karić J. Kordić M. (2023), The Problem of Peer Violence Among Deaf and Hard of Hearing Students, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 11(2): 321–329, doi: 10.23947/2334-8496-2023-11-2-321-329.
Kishida Y., Brennam-Jones C., Runions K. Bithiatharan R. (2022), Supporting the Social– Emotional Well-Being of Elementary School Students Who Are Deaf and Hard of Hearing: A Pilot Study, Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 53: 1037–1050, doi: 0.1044/2022_LSHSS-21-00178.
Koncewicz D., Krajewska-Kułak E. Kowalczuk K. (2021), Wybrane aspekty funkcjonowania rodzin z uszkodzonym słuchem, Uniwersytet Medyczny, Białystok.
Lind-Combs H. Holt R. (2022), Associations Between Parent Mental State Language and Child Inhibitory Control in Children Who Are Deaf or Hard of Hearing, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65(8): 3129–3145, doi: 10.1044/2022_JSLHR-22-00005).
Luo Y., Xu T., Liu Y., Yu G. Bao G. (2024), Social Support and Optimism in Deaf and Hard-of- Hearing College Students: A Moderated Mediation Model of Belief about Adversity, Journal of Developmental and Physical Disabilities, doi: 10.1007/s10882-024-09984-2.
Masood A., Sulman M., Kamran F., Ashraf F. Arshad A. (2022), Contours of Positivity as Determinants of Maternal Psychological Well-Being in Pakistani Children with and without Hearing Impairment, International Journal of Disability, Development and Education, 69(4): 1123–1135, doi: 10.1080/1034912X.2020.1755424.
Pilarska A. (2015), Psychospołeczne uwarunkowania wczesnego rozwoju dziecka z zaburzeniami słuchu, praca doktorska, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wydział Nauk o Zdrowiu, pobrano z lokalizacji Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa: http://www.wbc.poznan.pl/Content/394528/index.pdf.
Pourseyyed Mohammad M., Naderi F., Ehteshamzadeh P. Asgari P. (2021), The Relation- ship Between Mother-Child Interaction and Spiritual Well-Being and Child Behawioral Disorders Through the Moderating Role of Mental Health in Mothers of Children With Hearing Impairment, Journal of Research & Health, 11(4): 275–284, doi: 10.32598/JRH. 11.4.1853.1.
Valentin O., Lehmann A., Nguyen D. Paquette S. (2024), Integrating Emotion Perception in Rehabilitation Programs for Cochlear Implant Users: A Call for a More Comprehensive Approach, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 67(5): 1635–1642, doi: 10.1044/2024_JSLHR-23-00660.
Van Ormer J., Rossetti K. Zlomke K. (2019), The Development of Behavioral Difficulties in Hard-of-Hearing and Deaf Youth, Child & Family Behavior Therapy, 41(4): 179–200, doi: 10.1080/07317107.2019.1659537).