Wspólne wychowywanie się z rodzeństwem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – narracje braci i sióstr o doświadczaniu szans rozwojowych i wyzwań w codziennym życiu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2025.54.07

Słowa kluczowe:

osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, rodzina, rodzeństwo, funkcjonowanie psychospołeczne rodzeństwa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Abstrakt

Artykuł porusza zagadnienia funkcjonowania psychospołecznego rodzeństwa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem opisanych w nim badań było poznanie szans i wyzwań, które towarzyszą rozwojowi tej grupy osób. Badania oparto na paradygmacie jakościowym, wykorzystując metodę wywiadu i techniki jakościowego wywiadu pogłębionego. Podjęto próbę poznania znaczenia wychowywania się w rodzinie z rodzeństwem w spektrum autyzmu dla rozwoju prawidłowo rozwijającego się brata lub siostry. Analiza wyników pozwoliła odpowiedzieć na pytanie, jakie są szanse i wyzwania dla rozwoju psychospołecznego rodzeństwa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wykazano, iż osoby te doświadczają zarówno licznych możliwości dla rozwoju, jak i trudności, których charakter zależy od czynników psychicznych I środowiskowych, co wskazuje na dużą potrzebę wsparcia tej grupy.

 


Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Angell M.E., Meadan H., Stoner J.B. (2012), Experiences of Siblings of Individuals with Autism Spectrum Disorders, Autism Research and Treatment, 1: 1–11. DOI: 10.1155/2012/949586.

Augustyniak A. (2017), Relacje między rodzeństwem w rodzinie z dzieckiem z autyzmem [w:] Z. Prokopiak A., Palak (red.), Autyzm i rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 179–202.

Banasiak A. (2008), Psychospołeczny wymiar jakości życia rodzin dzieci z autyzmem, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria: Psychologia, t. 15: 5–12.

Błeszyński J.J. (2005), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo terapeutyczny, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Braun V., Clarke V. (2024), Analiza tematyczna. Praktyczny przewodnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Calleja C., Agius M.R. (2025), Living with a sibling who is on the autism spectrum: the siblings’ perspective, British Journal of Healthcare and Medical Research, t. 12, 2: 213–228. DOI:10.14738/bjhr.1202.18469.

Chan G.W.L., Goh E.C.L (2014), ‘My parents told us that they will always treat my brother differently because he is autistic’ – are siblings of autistic children the forgotten ones?, Journal of Social Work Practice: Psychotherapeutic Approaches in Health, Welfare and the Community, 28(2): 155–171. DOI:10.1080/02650533.2013.844114.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, przekł. K. Podemski, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 19–62.

Drzazga-Lech M., Kłeczek M., Ir M. (2021), Różne sposoby definiowania autyzmu. Przegląd stanowisk, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica, 79: 49–62.

Green L. (2013), The well-being of siblings of individuals with autism, Hindawi Publishing Corporation, 1–7. DOI:10.1155/2013/417194.

Gregory A., Hastings R.P., Kovshoff H. (2020), Academic self-concept and sense of school belonging of adolescent siblings of autistic children, Research in Developmental Disabilities, 96: 1–10. DOI: 10.1016/j.ridd.2019.103519.

Howlin P., Moss P., Savage S., Bolton P., Rutter M. (2014), Outcomes in adult life among siblings of individuals with autism, Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(3): 1–12. DOI:10.1007/s10803-014-2224-5.

Kawecka J., Rok-Bujko P. (2022), Rodzina a autyzm – system rodziny z dzieckiem ze spektrum ASD – przegląd piśmiennictwa [w:] T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji, Wydawnictwo Continuo, Wrocław, 551–559.

Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Łuczewski M., Bednarz-Łuczewska P. (2012), Analiza dokumentów zastanych [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 163–187.

Maszke A.W. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Mokoena N., Kern A. (2022), Experiences of siblings to children with autism spectrum disorder, Frontiers in Psychiatry, 13: 1–17. DOI:10.3389/fpsyt.2022.959117.

Moyson T., Roeyers H. (2011), The quality of life of siblings of children with autism spectrum disorder, Exceptional Children, t. 78, 1: 41–55. DOI:10.1177/001440291107800103.

Myśliwczyk I. (2022), Doświadczanie relacji z rodzeństwem z niepełnosprawnością w rekonstrukcjach biograficznych, Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 86(2): 6–17.

Orsmond G.I., Seltzer M.M. (2007), Siblings of individuals with autism spectrum disorders across the life course, Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, t. 13, 4: 313–320. DOI:10.1002/mrdd.20171.

Ross P., Cuskelly M. (2006), Adjustment, sibling problems and coping strategies of brothers and sisters of children with autistic spectrum disorder, Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31(2): 77–86. DOI:10.1080/13668250600710864.

Rybka A. (2014), Historia poszukiwań odpowiedzi na pytanie o istotę autyzmu, Psychologia rozwojowa, t. 19, 1: 9–29.

Szmania L. (2014), Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 5: 69–91.

Świątek-Koralewska M. (2017), Obraz rodziny w wybranych powieściach autobiograficznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [w:] A. Prokopiak, Z. Palak (red.), Autyzm i rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 43–66.

Tanguay P.E. (2011), Autism in DSM-5, The American Journal of Psychiatry, t. 168, 11: 1142–1144. DOI: 10.1176/appi.ajp.2011.11071024.

Thomas S., Reddy K., Sagar J.V. (2014), Needs of siblings of children with autism spectrum disorder, International Journal of Contemporary Research in Social Science, t. 1, 3: 1–7.

Tozer R., Atkin K. (2015), ‘Recognized, valued and supported’? The experiences of adult siblings of people with autism plus learning disability, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28: 341–351. DOI:10.1111/jar.12145.

Watson L., Hanna P., Jones Ch.J. (2021), A systematic review of the experience of being a sibling of a child with an autism spectrum disorder, Clinical Child Psychology and Psychiatry, t. 26, 3: 734–749. DOI:10.1177/13591045211007921.

Wojciechowska A. (2023), Rodzeństwo osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – szanse i zagrożenia dla rozwoju psychospołecznego, Forum Pedagogiczne, 13(1): 75–91.

Wolff S. (2004), The history of autism, European Child and Adolescent Psychiatry, 13: 201–208. DOI:10.1007/s00787-004-0363-5

Żyta A. (2004), Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2025-10-27

Jak cytować

Michałczyk, J. (2025). Wspólne wychowywanie się z rodzeństwem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – narracje braci i sióstr o doświadczaniu szans rozwojowych i wyzwań w codziennym życiu . Niepełnosprawność, (54), 117–138. https://doi.org/10.26881/ndps.2025.54.07

Numer

Dział

Artykuły