Growing up together with a sibling with autism spectrum disorder – narratives from brothers and sisters about experiencing developmental opportunities and challenges in everyday life
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.54.07Keywords:
person with autism spectrum disorder, family, siblings, psychosocial functioning of siblings of individuals with autism spectrum disorderAbstract
The article addresses the issues of psychosocial functioning of siblings of individuals with autism spectrum disorders. The objective of the present study was to explore the opportunities and challenges that accompany the development of this group. The research was grounded in a qualitative paradigm, employing the qualitative in-depth interview method. The present study sought to identify the impact of growing up in a family with a sibling on the autism spectrum on the development of the typically developing brother or sister. This was achieved through the analysis of personal documents of both the siblings and individuals with ASD, in addition to conducting interviews. The analysis of the findings yielded an answer to the question: what are the opportunities and challenges of the psychosocial development of siblings of individuals with ASD? The find ings indicated that these individuals encounter a range of developmental prospects and challenges, the nature of which in influenced by psychological and environmental factors. This underscores the imperative for compregensive support to be provided for this demographic.
Downloads
References
Angell M.E., Meadan H., Stoner J.B. (2012), Experiences of Siblings of Individuals with Autism Spectrum Disorders, Autism Research and Treatment, 1: 1–11. DOI: 10.1155/2012/949586.
Augustyniak A. (2017), Relacje między rodzeństwem w rodzinie z dzieckiem z autyzmem [w:] Z. Prokopiak A., Palak (red.), Autyzm i rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 179–202.
Banasiak A. (2008), Psychospołeczny wymiar jakości życia rodzin dzieci z autyzmem, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria: Psychologia, t. 15: 5–12.
Błeszyński J.J. (2005), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo terapeutyczny, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Braun V., Clarke V. (2024), Analiza tematyczna. Praktyczny przewodnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Calleja C., Agius M.R. (2025), Living with a sibling who is on the autism spectrum: the siblings’ perspective, British Journal of Healthcare and Medical Research, t. 12, 2: 213–228. DOI:10.14738/bjhr.1202.18469.
Chan G.W.L., Goh E.C.L (2014), ‘My parents told us that they will always treat my brother differently because he is autistic’ – are siblings of autistic children the forgotten ones?, Journal of Social Work Practice: Psychotherapeutic Approaches in Health, Welfare and the Community, 28(2): 155–171. DOI:10.1080/02650533.2013.844114.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, przekł. K. Podemski, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 19–62.
Drzazga-Lech M., Kłeczek M., Ir M. (2021), Różne sposoby definiowania autyzmu. Przegląd stanowisk, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica, 79: 49–62.
Green L. (2013), The well-being of siblings of individuals with autism, Hindawi Publishing Corporation, 1–7. DOI:10.1155/2013/417194.
Gregory A., Hastings R.P., Kovshoff H. (2020), Academic self-concept and sense of school belonging of adolescent siblings of autistic children, Research in Developmental Disabilities, 96: 1–10. DOI: 10.1016/j.ridd.2019.103519.
Howlin P., Moss P., Savage S., Bolton P., Rutter M. (2014), Outcomes in adult life among siblings of individuals with autism, Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(3): 1–12. DOI:10.1007/s10803-014-2224-5.
Kawecka J., Rok-Bujko P. (2022), Rodzina a autyzm – system rodziny z dzieckiem ze spektrum ASD – przegląd piśmiennictwa [w:] T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji, Wydawnictwo Continuo, Wrocław, 551–559.
Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Łuczewski M., Bednarz-Łuczewska P. (2012), Analiza dokumentów zastanych [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 163–187.
Maszke A.W. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Mokoena N., Kern A. (2022), Experiences of siblings to children with autism spectrum disorder, Frontiers in Psychiatry, 13: 1–17. DOI:10.3389/fpsyt.2022.959117.
Moyson T., Roeyers H. (2011), The quality of life of siblings of children with autism spectrum disorder, Exceptional Children, t. 78, 1: 41–55. DOI:10.1177/001440291107800103.
Myśliwczyk I. (2022), Doświadczanie relacji z rodzeństwem z niepełnosprawnością w rekonstrukcjach biograficznych, Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 86(2): 6–17.
Orsmond G.I., Seltzer M.M. (2007), Siblings of individuals with autism spectrum disorders across the life course, Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, t. 13, 4: 313–320. DOI:10.1002/mrdd.20171.
Ross P., Cuskelly M. (2006), Adjustment, sibling problems and coping strategies of brothers and sisters of children with autistic spectrum disorder, Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31(2): 77–86. DOI:10.1080/13668250600710864.
Rybka A. (2014), Historia poszukiwań odpowiedzi na pytanie o istotę autyzmu, Psychologia rozwojowa, t. 19, 1: 9–29.
Szmania L. (2014), Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 5: 69–91.
Świątek-Koralewska M. (2017), Obraz rodziny w wybranych powieściach autobiograficznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [w:] A. Prokopiak, Z. Palak (red.), Autyzm i rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 43–66.
Tanguay P.E. (2011), Autism in DSM-5, The American Journal of Psychiatry, t. 168, 11: 1142–1144. DOI: 10.1176/appi.ajp.2011.11071024.
Thomas S., Reddy K., Sagar J.V. (2014), Needs of siblings of children with autism spectrum disorder, International Journal of Contemporary Research in Social Science, t. 1, 3: 1–7.
Tozer R., Atkin K. (2015), ‘Recognized, valued and supported’? The experiences of adult siblings of people with autism plus learning disability, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28: 341–351. DOI:10.1111/jar.12145.
Watson L., Hanna P., Jones Ch.J. (2021), A systematic review of the experience of being a sibling of a child with an autism spectrum disorder, Clinical Child Psychology and Psychiatry, t. 26, 3: 734–749. DOI:10.1177/13591045211007921.
Wojciechowska A. (2023), Rodzeństwo osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – szanse i zagrożenia dla rozwoju psychospołecznego, Forum Pedagogiczne, 13(1): 75–91.
Wolff S. (2004), The history of autism, European Child and Adolescent Psychiatry, 13: 201–208. DOI:10.1007/s00787-004-0363-5
Żyta A. (2004), Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Academic Scientific Journals