Rola czynników biologicznych i środowiskowych w rozwoju emocjonalnym dzieci z zespołem Costello. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.18Słowa kluczowe:
zespół Costello, rozwój mowy, rozwój emocjonalnyAbstrakt
Autorki artykułu analizują biologiczne, środowiskowe i indywidualne czynniki wpływające na rozwój emocjonalny dziecka z zespołem Costello (CS) na podstawie studium przypadku 9-letniej dziewczynki o imieniu Zuzanna. Zespół Costello, będący rzadkim zaburzeniem genetycznym, wiąże się z trudnościami w komunikacji, opóźnieniem psychoruchowym oraz problemami emocjonalnymi. Badanie obejmowało analizę dokumentacji medycznej, wywiad z matką oraz opinie specjalistów. Wyniki wskazują, że specyficzne trudności związane z zespołem Costello w znacznym stopniu utrudniają rozwój mowy, a tym samym ekspresję emocji, prowadząc do frustracji i wtórnych trudności emocjonalnych. Kluczowe okazało się wsparcie matki w procesie terapeutycznym oraz integracja z rówieśnikami, które sprzyjały poprawie kompetencji społecznych i emocjonalnych Zuzanny. Podkreślono znaczenie wczesnej diagnozy, terapii wielospecjalistycznej oraz zaangażowania rodziny w proces wsparcia. Wyniki wskazują na potrzebę holistycznego podejścia terapeutycznego i dalszych badań nad specyfiką chorób rzadkich. Analiza pokazuje, że odpowiednio dostosowane wsparcie umożliwia dzieciom z CS lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie i postępy w rozwoju emocjonalnym.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe