Włączanie i wyłączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ogólnego nurtu działań edukacyjnych - rozwiązania praktyczne w kontekście przepisów prawa oświatowego na przykładzie miasta Gdańska i nie tylko
DOI:
https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.006.10481Słowa kluczowe:
specjalne potrzeby, edukacja inkluzyjna, włączanie i wyłączanie, rozwiązania praktyczne, przepisy prawa oświatowegoAbstrakt
Autor w swoim artykule definiuje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i edukację inkluzyjną. Przedstawia możliwości wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, ze szczególnym uwzględnieniem ich włączania w grupę rówieśniczą i wyłączania z niej. Omawia różne możliwości rozwiązań wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz praktyczne ich zastosowania. Opisuje też różnego rodzaju problemy organizacyjne i dylematy z tym związane.
Downloads
Bibliografia
Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (2014), Pięć kluczowych przesłań dla edukacji wł¹czaj¹cej. Od teorii do praktyki, Odense, Dania.
Gajdzica Z. (2011), Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gołubiew-Konieczna M (2015), W poszukiwaniu optymalnych modeli kształcenia uczniów niepełnosprawnych w myśl art. 24 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych i obowi¹zuj¹cych przepisów prawa oświatowego, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” nr 20.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych – www.rpo.gov.pl [dostęp: 25.05.2018].
Kosakowski Cz. (2001), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
Kowalik S. (2011), Integracja uczniów niepełnosprawnych z uczniami pełnosprawnymi [w:] Wspomaganie rozwoju, psychostymulacja i psychokorekcja, t. 3, B. Kaja (red.), Wydawnictwo Akademia Bydgoska, Bydgoszcz.
Kubicki P. (2017), Finansowanie kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, materiał opracowany dla ekspertów MEN ds. opracowywania modelu kształcenia włączającego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (nieopublikowany).
Speck O. (2013), Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Speck O. (2015), Osoby z niepełnosprawności¹ intelektualn¹. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Szumski G. (2010), Wokół edukacji wł¹czaj¹cej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawności¹ intelektualna w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Światowa Organizacja Zdrowia (2009), ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, Wydawnictwo CSIOZ, Warszawa.
Zespół MEN (2010), Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa.
Zespół ORE (2015), Dziecko z niepełnosprawności¹ w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – wyzwania dla JST, Warszawa.
Obowiązujące akty prawne:
Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578).
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649 z późn. zm.).
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dzieci oraz indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616).
Rozporządzeniu z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743).
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356).
Rozporządzenie MEN z dnie 15 grudnia 2018 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2018 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 2395).