Badania sondażowe adaptacji szkolnej uczniów z zaburzeniami rozwojowymi w kontynentalnych Chinach
Słowa kluczowe:
zaburzenia rozwojowe, adaptacja szkolna, Chiny kontynentalneAbstrakt
Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczących poziomu adaptacji szkolnej uczniów szkół specjalnych podlegających wydziałowi edukacji dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Jego celem była analiza obecnej sytuacji oraz opracowanie wskazań odnośnie interwencji i wspomagania procesu adaptacji dzieci z zaburzeniami rozwojowymi do życia szkolnego. Badaniami objęto 9 szkół specjalnych w prowincji Sihuan w Chinach kontynentalnych, grupa badawcza liczyła łącznie 197 uczniów klas I-III. Do zebrania danych wykorzystano Brief Demographic Questionnaire (Skrócony Kwestionariusz Demograficzny) oraz School Adaptation Assessment Scale for Children with Disabilities (Kwestionariusz Oceny Adaptacji Szkolnej Uczniów z Niepełnosprawnościami). Uzyskane rezultaty pokazują, że poziom przystosowania do życia szkolnego uczniów z zaburzeniami rozwojowymi nie jest zadowalający i wymaga poprawy przede wszystkim w zakresie takich wymiarów jak: wykorzystanie zasobów i adaptacja do zasad, komunikacja interpersonalna i uczestnictwo w zajęciach, aktywności szkolne i przyrost wiedzy. Płeć i czynniki geograficzne nie różnicują istotnie uzyskanych wyników, stwierdzono natomiast, że istnieją znaczne różnice między dziećmi z różnymi rodzajami niepełnosprawności, wśród których najlepiej adaptują się do życia szkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, a najniższy poziom adaptacji wykazują dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Stwierdzono także istotne różnice w adaptacji wśród dzieci w różnym wieku. Poziom adaptacji starszych uczniów jest znacząco wyższy niż młodszych dzieci.
Downloads
Bibliografia
American Psychiatric Association (2013), Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.), Arlington.
Guo X. (2010), The research on school adaptation of the school for blind students, Niaoning Normal University.
Hsiao M.N., Tseng W.L., Huang H.Y., Gau S.S. (2013), Effects of autistic traits on social and school adjustment in children and adolescents: The moderating roles of age and gender, Research in Developmental Disabilities, 34: 254–265.
Li H.J., Liang H.P. (2006), Emotions and adaptability in school of mental retardation children: Review and research expectations, Chinese Journal of Special Education, 3: 9–12.
McIntyre L.L., Blacher J., Baker B.L. (2006), The transition to school: Adaptation in young children with and without intellectual disability, Journal of Intellectual Disability Research, 50: 349–361.
Sun J. (2014), Research on school adaptation behaviors of children with autism, Niaoning Normal University.
Sun R. (2015), A study on the self-concept and school adaptation of children with intellectual disability learning in regular class, Chongqing Normal University.
Wang Q. (2008), Research on characteristics of school adaptation of children with intellectual disabilities in special school, Liaoning Normal University.
Wang Y., Wang J.Y. (2004), Research on the school adaptive behaviors of students with mental retardation, Chinese Journal of Special Education, 6: 30–34.
Wang Y.K. (2013), The compiling of school adaptation assessment scale of children with special needs, East China Normal University.
World Health Organization (WHO) (2001), International Classification of functioning, Disability and Health: ICF, WHO, Geneva.
Xu J. (2008), Review on students’ school adaptation, Legal System and Society, 5: 207–209.
Yue Q. (2011), Research on social ability of students at schools for the intelligence disability, East China Normal University.
Zhou Z.Y. (2015), Study on the Problems and Countermeasures of school adaptation of children with special needs in Suihua city, Basic Education Research, 03: 32–33, 36.