Internat jako forma wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z trudną sytuacją rodzinną

Autor

  • Karolina Kilar Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Słowa kluczowe:

internat, niepełnosprawność intelektualna, rodzina dysfunkcyjna, wsparcie

Abstrakt

Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z podstawowych potrzeb każdego człowieka. Z kolei dom jako rodzina jest pierwszym i naturalnym środowiskiem dziecka oraz jego pierwszą grupą społeczną. Dom, który powinien być bezpieczną przystanią, środowiskiem, w którym młody człowiek otrzymuje wsparcie najbliższych, nie zawsze spełnia swoje funkcje. Postrzeganie internatu jako drugiego domu każe budować obraz bezpiecznej przystani dla uczniów, których rodziny nie spełniają funkcji określonych dla prawidłowo funkcjonujących rodzin. Zaburzone poczucie bezpieczeństwa, niewłaściwe relacje z bliskimi czy złe warunki materialne uniemożliwiają dziecku prawidłowy rozwój w optymalnych warunkach. Internat jako instytucja zapewnia uczniom to, czego brakuje w ich rodzinnych domach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bury P., Maciejewska F. (2008), Dysfunkcjonalność rodziny: psychologiczny i socjologiczny aspekt definicji, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 2.

Cudak H. (2011), Dysfunkcje rodziny i jej zagrożenia opiekuńczo-wychowawcze, Pedagogika Rodziny, 1 (2).

Domański P. (2018), Pojęcie rodziny i rodziny dysfunkcyjnej, Dyskursy o Kulturze, 10.

Kawula S. (2011), Pedagogika społeczna wobec współczesnych obszarów i rodzin ryzyka, Pedagogika Rodziny, 1 (3/4).

Łobocki M. (2004), Teorie wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Milerski B., Śliwerski B. (2000), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Plopa M. (2011), Psychologia rodziny: teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Szmyd J. (2014), Poczucie bezpieczeństwa jako wartość społeczna, etyczna i egzystencjalna. Rozważania podstawowe, Państwo i Społeczeństwo, 2 (14).

Tyszka Z. (1979), Socjologia rodziny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Tyszka Z. (1997), Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań.

Zięba-Kołodziej B. (2011), Internat i bursa. Historia i współczesność, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, Tarnobrzeg.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-05

Jak cytować

Kilar, K. (2022). Internat jako forma wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z trudną sytuacją rodzinną. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (45-46), 181–190. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7364

Numer

Dział

Artykuły