Boarding school as a form of support for students with intellectual disabilities with a difficult family situation

Authors

  • Karolina Kilar Pedagogical University in Cracow

Keywords:

boarding school, intellectual disability, dysfunctional family, support

Abstract

A sense of security is one of the basic needs of every human being. The home, in turn, as a family, is the child's first and natural environment and his first social group. A home that should be a safe haven, an environment where a young person receives support from those closest to him, does not always fulfill its functions. Looking at the boarding school as a second home makes us build the image of a safe haven for students whose families do not fulfill the functions defined for properly functioning families. Disturbed sense of security, improper relationships with loved ones, or poor material conditions prevent a child from developing properly in optimal conditions. The boarding school as an institution provides students with what is lacking in their family homes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bury P., Maciejewska F. (2008), Dysfunkcjonalność rodziny: psychologiczny i socjologiczny aspekt definicji, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 2.

Cudak H. (2011), Dysfunkcje rodziny i jej zagrożenia opiekuńczo-wychowawcze, Pedagogika Rodziny, 1 (2).

Domański P. (2018), Pojęcie rodziny i rodziny dysfunkcyjnej, Dyskursy o Kulturze, 10.

Kawula S. (2011), Pedagogika społeczna wobec współczesnych obszarów i rodzin ryzyka, Pedagogika Rodziny, 1 (3/4).

Łobocki M. (2004), Teorie wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Milerski B., Śliwerski B. (2000), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Plopa M. (2011), Psychologia rodziny: teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Szmyd J. (2014), Poczucie bezpieczeństwa jako wartość społeczna, etyczna i egzystencjalna. Rozważania podstawowe, Państwo i Społeczeństwo, 2 (14).

Tyszka Z. (1979), Socjologia rodziny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Tyszka Z. (1997), Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań.

Zięba-Kołodziej B. (2011), Internat i bursa. Historia i współczesność, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, Tarnobrzeg.

Published

2022-12-05

How to Cite

Kilar, K. (2022). Boarding school as a form of support for students with intellectual disabilities with a difficult family situation . Disability - Discourses of Special Education, (45-46), 181–190. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7364

Issue

Section

Artykuły