Cybrogi, wojownicy i żywe tarcze. Krytyczne studia nad technologiami jako perspektywa badań dyskursów niepełnosprawności
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, technologie, cyborg, Internet, media społecznościoweAbstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań empirycznych nad kulturowym powiązaniem technologii i niepełnosprawności. Badania te, oparte na podejściu jakościowym, miały na celu śledzenie dyskursywnych wzorów, głównych kategorii i dylematów etycznych wyrażanych przez użytkowników mediów społecznościowych i wybranych forów internetowych. Wyniki badań pokazują konceptualne problemy na linii oddzielającej promowanie praw dostępu do technologii, które zapewniają równe szanse oraz rosnące obawy o to, co to znaczy być człowiekiem, a w szczególności o to, co odróżnia ludzi od maszyn. Obawy te mają wyraźnie współgrają z obawami dotyczącymi niepełnosprawności, a zwłaszcza z postrzeganiem osób niepełnosprawnych jako nie-ludzi.
Downloads
Bibliografia
Bakke M. (2012), Bio-transfiguracje, Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Bauman Z., Lyon D. (2013), Płynna inwigilacja. Rozmowy, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Camporesi S. (2008), Oscar Pistorius, enhancement and post-humans, „Journal of Medical Ethics” vol. 34, no. 639.
Denzin N., Lincoln Y. (2010), Metody badań jakościowych, PWN, Warszawa.
Gajewska G. (2010), Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Haraway D. (2003), Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1.
Miles M., Huberman M. (2001), Analiza danych jakościowych, Wydawnictwo Trans-Humana, Białystok.
Nosol P. (2014), Technologia i sport, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Special Eurobarometer 452 (2016) Media pluralism and democracy.
Swartz L. (2013), Oscar Pistorius and the melancholy of intersectionality, „Disability & Society”, vol. 28, no. 8, s. 1157–1161.
Wilkinson D., Savulescu J. (2018), Ethics, conflict and medical treatment for children: from disagreement to dissensus, Elsevier, London.