Poziom ogólnej wrażliwości edukacyjnej uczniów z uszkodzonym słuchem

Autor

  • Magdalena Olempska-Wysocka Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

Słowa kluczowe:

dojrzałość szkolna, dziecko z uszkodzonym słuchem, wrażliwość edukacyjna, przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki szkolnej

Abstrakt

Ogólna wrażliwość edukacyjna to podatność dziecka na realizowanie zadań związanych z pełnieniem roli ucznia. Wyróżnia się ogólną wrażliwość procesów instrumentalnych oraz ogólną wrażliwość edukacyjną procesów kierunkowych. Badaniami objęto 74 dzieci z uszkodzonym słuchem w stopniu głębokim i znacznym, rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Badania zostały przeprowadzone w pierwszym semestrze, na terenie Polski centralnej, w szkołach integracyjnych i specjalnych. Celem badań było określenie jaki jest poziom ogólnej wrażliwości uczniów z uszkodzonym słuchem, rozpoczynających naukę szkolną. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzić, które z zakresów są najlepiej i najsłabiej rozwinięte, co umożliwia orientację w kierunku oddziaływań rehabilitacyjnych i terapeutycznych wobec uczniów z uszkodzonym słuchem.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Głodkowska J. (1998), Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.

Głodkowska J. (1999), Analiza czynnikowa wrażliwości edukacyjnej jako źródło poznania dzieci rozpoczynających naukę w klasie pierwszej szkoły specjalnej, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, s. 247–259.

Głodkowska J. (1999), Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja, WSiP, Warszawa.

Olempska M. (2009), Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem [w:] W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, T. Żółkowska, L. Konopska (red.), , Wydawnictwo Print Group, Szczecin.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U., poz. 1743).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U., poz. 1578).

Pobrania

Opublikowane

2018-09-05

Jak cytować

Olempska-Wysocka, M. (2018). Poziom ogólnej wrażliwości edukacyjnej uczniów z uszkodzonym słuchem. Niepełnosprawność, (30), 234–248. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8458