General sensitivity of hearing impaired students

Authors

  • Magdalena Olempska-Wysocka Adam Mickiewicz University in Poznań

Keywords:

school maturity, educational sensitivity, hearing impairment, deaf students

Abstract

General educational sensitivity is the child’s ability to perform tasks related to the role of the student. The overall sensitivity of the instrumental processes and the overall educational sensitivity of the directional processes are distinguished. The study included 74 children with profound hearing impairment who were enrolled in primary school. The research was conducted in the first semester, in central Poland, in integration and special schools. The aim of the study was to determine the level of general sensitivity of hearing impaired students who started school. The results of the study indicate which of the best and least developed ranges can be used to guide rehabilitation and therapeutic impacts on hearing impaired students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Głodkowska J. (1998), Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.

Głodkowska J. (1999), Analiza czynnikowa wrażliwości edukacyjnej jako źródło poznania dzieci rozpoczynających naukę w klasie pierwszej szkoły specjalnej, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, s. 247–259.

Głodkowska J. (1999), Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja, WSiP, Warszawa.

Olempska M. (2009), Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem [w:] W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, T. Żółkowska, L. Konopska (red.), , Wydawnictwo Print Group, Szczecin.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U., poz. 1743).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U., poz. 1578).

Published

2018-09-05

How to Cite

Olempska-Wysocka, M. (2018). General sensitivity of hearing impaired students. Disability , (30), 234–248. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8458