Ewaluacja testu uwagi słuchowej u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi po zastosowaniu terapii dźwiękowej

Autor

  • Marzena Mularzuk Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie
  • Henryk Skarżyński Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie
  • Agata Szkiełkowska Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie
  • Natalia Czajka Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie

Słowa kluczowe:

uwaga słuchowa, test uwagi słuchowej, metoda Tomatisa

Abstrakt

Zaburzenia uwagi słuchowej manifestujące się deficytami w zakresie opracowywania i percepcji informacji akustycznej są zjawiskiem dość powszechnie występującymi wśród dzieci i młodzieży. Zaburzeniom uwagi słuchowej często towarzyszą trudności w zakresie nabywania umiejętności czytania i pisania, rozumienia poleceń, nadpobudliwość psychoruchowa i zaburzenia koncentracji. Dzieci dotknięte zaburzeniami uwagi słuchowej osiągają gorsze rezultaty w nauce. Poprawa umiejętności segregacji percepcyjnej dzięki zastosowaniu treningu słuchowego w postaci terapii dźwiękowej pozwala na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baumann S., Meyer M., Jäncke L. (2008), Enhancement of auditory-evoked potentials in musicians reflects an influence of expertise but not selective attention, „J Cogn Neurosci”, 20(12), s. 2238–2249.

Bishop D.V.M. (1992), The underlying nature of specific language impairment, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, 33(1), s. 3–66.

Bohme G.(2003), Sprach-Sprech, Stimm – und Schluckstörungen, Urban Fischer, Munchen, Jena.

Cieszyńska J.(2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński, Kraków.

Conti-Ramsden G., Bolting N. (1999), Classification of children with specific language impairment: Longitudinal consideration, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, 42, s. 1194–1204.

Gaab N., Schlaug G. (2003), The effect of musicianship on pitch memory in performance matched groups, „Neuroreport”, 14(18), s. 2291–2295.

Gopnik M., Cargo M. (1991), Familial aggregation of developmental language disorder, „Cognition:, 39, s. 1–50.

Kurkowski Z.M. (2013), Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Kurkowski Z.M., Szkiełkowska A., Ratyńska J., Markowska R., Mularzuk M. (2002), Zastosowanie Metody Tomatisa w terapii osób z zaburzeniami komunikacji językowej. Doniesienia wstępne, „Audiofonologia”, XXII, s. 203–210.

Leonard L.(1991), Specific language impairment as clinical category, „Language, Speech and Hearing Services in School”, 22, s. 66–68.

Rapin I.(1996), Practicioner review: Developmental language disorder: clinical update, „Journal od Child Psychology and Psychiatry”,6, s. 643–655.

Pruszewicz A. (red.) ( 2003), Zarys audiologii klinicznej, WAM, Poznań.

Rogalsky C., Rong F., Saberi K., Hickok G. ( 2011), Functional anatomy of language and music perception: temporal and structural factors investigated using functional magnetic resonance imaging, „J. Neurosci”, 31, s. 3843–3852.

Skarżyński H., Czyżewski A., Senderski A., Bruski Ł., Skarżyński P.H.(2007), Multi-year experience in application of multimedia hearing screening programs “I can hear” and “I can speak.”, EUFOS, Vienna.

Stewart L., Henson R., Kampe K., Walsh V., Turner R., Frith U. (2003), Brain changes after learning to read and play music, „Neuroimage”, 20(1), s. 71–83.

Summers S.A. (2003), Factor structure, correlations and mean data on form a of the Beta III version of Multiple Auditory Processing Assesment (MAPA), Masters Thesis, Idaho State University, Pocatello, ID.

Szkiełkowska A., Senderski A., Ratyńska J., Markowska R., Kurkowski M., Mularzuk M. (2006), Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dysleksją rozwojową, „Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Dysleksji”, 32, s. 194–198.

Szkiełkowska A., Włodarczyk E., Senderski A., Ganc M., Skarżyński H.(2009), Ocena procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią, „Otolaryngologia Polska”, LXIII/I, s. 54–57.

Szkiełkowska A. (2012), Ocena wyższych procesów słuchowych, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Warszawa.

Szuman S. (1963), O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich, Nowa Szkoła; 7: 302–303.

Ullman M., Gopnik M. (1994), Past tense production: Regular, irregular and nonsense verbs, „McGill Working Pepers in Linguistics”, 10, s. 81–118.

Vasta R., Haith M., Miller S.A. (2004), Psychologia dziecka, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Weiner P. (1974), A language-delayed child at adolescence, „Journal of Speech and Hearing Disorders”, 39, s. 202–212.

www.tomatisassociation.org/

sites.google.com/site/thesoundgate/research/

Pobrania

Opublikowane

2018-05-21

Jak cytować

Mularzuk, M., Skarżyński, H., Szkiełkowska, A., & Czajka, N. (2018). Ewaluacja testu uwagi słuchowej u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi po zastosowaniu terapii dźwiękowej. Niepełnosprawność, (29), 132–147. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9058