Zmiany w egzaminie gimnazjalnym – perspektywa nauczycieli uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Autor

  • Kinga Hinc Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

egzamin gimnazjalny, nauczyciel, niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, reforma edukacyjna

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę danych empirycznych dotyczących wprowadzonych zmian w egzaminach gimnazjalnych z punktu widzenia nauczycieli uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Podstawą analizy jest krótki historyczny zarys zmian w egzaminach gimnazjalnych oraz przemiany w zakresie dostosowania tego egzaminu do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Po przedstawieniu opisu koncepcji metodologicznej autor analizuje wyniki badań, wskazując nauczycielskie oceny przemian w systemie egzaminacyjnym. Niemałą część zajmuje również ujęcie perspektywy nauczycieli na temat planowanej reformy likwidacji gimnazjum.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barłóg K. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Chrostowska T., Mosiek T. (2001), Ministerstwo Edukacji Narodowej o egzaminie gimnazjalnym, MEN, Biuro Administracyjne, Warszawa.

Czerepaniak-Walczak M. (2002), Świadomość podmiotów edukacji gimnazjalnej – perspektywa pedagogiczna, Wydawnictwo Hogben, Szczecin.

Denek K. (2005), Ku dobrej edukacji, WHS Toruń–Leszno.

Denek K. (2008), Tocząca się reforma edukacji [w:] Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie, red. A. Karpińska, Trans Humana, Białystok.

Draus J., Terlecki R. (2005), Historia wychowania, t. 2, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Gibbs G. (2015), Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa.

Informator o egzaminie gimnazjalnym od roku szkolnego 2011/2012, opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi w Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu oraz Instytutem Badań Edukacyjnych w Warszawie, Warszawa 2010, http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/Informator%20gimnazjalny%20od%202011-2012.pdf [dostęp: 28.03.2017].

Kocór M. (2006), Nauczyciele wobec zmian edukacyjnych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

Kocór M. (2014), Nauczyciel wobec reformy, reforma wobec nauczyciela. Ku polityce partnerstwa i dialogu edukacyjnego [w:] Edukacja jutra. Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce, red. K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec.

Konarzewski K. (2004), Reforma oświaty podstawa programowa i warunki kształcenia, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi od roku szkolnego 2010/2011, Warszawa 2010, file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/dostosowania_sp_gim_2011.pdf [dostęp: 20.04.2017].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych [Dz. U. z 2001 r. Nr 29, poz. 323].

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 9 września 2016 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2016/2017 http://oke.waw.pl/files/oke_waw_70620160909%20Komunikat%20o%20dostosowaniach%20Egzamin%20gimnazjalny.pdf.pdf [dostęp: 28.03.2017].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz.17).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r.wsprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych [Dz. U. z 2007 r. Nr 73, poz. 562].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych [Dz. U. Nr 41, poz. 413; z 2000 r. Nr 6, poz. 72 i Nr 115, poz. 1201].

Sadowska S. (2013), Egzamin gimnazjalny 2012 dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – o jawnych i ukrytych sposobach myślenia osób zaangażowanych we wdrażanie zmian, „Szkoła Specjalna”, nr 5.

Sadowska S., Janiszewska-Nieścioruk Z. (2015), Sukcesy w dziedzinie zewnętrznego sprawdzania efektów kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami? Refleksje w odniesieniu do sprawdzianu po szkole podstawowej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” nr 20.

Szymański M. J. (2004), W poszukiwaniu drogi. Szanse i zagrożenia edukacji w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Śliwerski B. (2008), Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ślusarczyk M. (2010), Spory o edukację wczoraj i dziś, Krakowska Akademia im. A. Frycz Modrzewskiego, Kraków.

Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego [Dz.U z 1999 r. Nr 12, poz. 96].

Zahorska M. (1999), Jak nauczyciele oceniają reformę edukacji [w:] Nauczyciele wobec reformy edukacji, red. E. Putkiewicz, K.E. Siellawa-Kolbowska, A. Wiłkomirska, M. Zahorska, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-21

Jak cytować

Hinc, K. (2018). Zmiany w egzaminie gimnazjalnym – perspektywa nauczycieli uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (29), 184–200. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9061