Wybrane problemy funkcjonowania osadzonych w świetle badań

Autor

  • Sławomir Śliwa Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu

Słowa kluczowe:

resocjalizacja, placówki penitencjarne, sytuacje trudne

Abstrakt

Artykuł dotyczy problemów związanych z funkcjonowaniem osadzonych w życiu codziennym. Celem poznawczo-teoretycznym prowadzonych badań było zdiagnozowanie wybranych sytuacji trudnych wśród osadzonych, a celem praktyczno-wdrożeniowym było z kolei wypracowanie zaleceń praktycznych związanych z profilaktyką sytuacji trudnych w placówkach penitencjarnych. Badania przeprowadzono w 6 placówkach penitencjarnych na łącznej próbie 225 za pomocą metody sondażu diagnostycznego, techniki ankiety, kwestionariusza ankiety. Kwestionariusz składał się z dwóch części. W części I znajdowało się 10 pytań, w tym 2 pytania zamknięte wyposażone w kafeterię, 7 pytań półotwartych, 1 pytanie wyposażone w skalę szacunkową. Część II zawierała 40 stwierdzeń zaopatrzonych w skalę szacunkową. Na zakończenie zawarto zalecenia praktyki do pracy z osadzonymi.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bałandynowicz, A. (2011), Probacja, resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Wydawnictwo LEX, Warszawa.

Duda V., Figiela M. (2015), Więzi rodzinne determinantem procesu readaptacji skazanych, „Probacja”, nr 3, s. 109–122.

Nurse J., Woodcock P., Ormsby J. (2003), Influence of environmental factors on mental health within prisons: focus group study, „BMJ”, 327, s. 1–5.

[http://www.bmj.com/content/327/7413/480?variant=full]

Korczyński S. (2013), Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa.

Łuczak E. (2012), Sytuacje trudne w zakładach karnych i ich konsekwencje, „Niepełnosprawność”, nr 8, s. 40–47.

Machel H. (2014), Rodzina skazanego jako współuczestnik jego resocjalizacji penitencjarnej, readaptacji i reintegracji społecznej, „Resocjalizacja Polska”, nr 7, s. 45–57.

Modzelewski P. (2012), Rozwijanie optymizmu i poczucia szczęścia u skazanych szansą na resocjalizacyjną zmianę [w:] Zbrodnia, kara, nadzieja. Wybrane niektóre rodzaje przestępstw, ich aspekty prawne i resocjalizacyjne, M.H. Kowalczyk, A. Kinas-Zalewska (red.), Wydawnictwo Black Unicorn, Jastrzębie Zdrój.

Przybyliński S. (2003), Normy zachowania członków podkultury więziennej – perspektywa zmian, „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Konteksty Teoretyczne”, E. Górniewicz, A. Krause (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Przybyliński S. (2012), Więźniowie „Niebezpieczni” – ukryty świat penitencjarny, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Przybyliński S. (2014), Skazany ze statusem „niebezpiecznego” – perspektywa izolacyjna [w:] Eksplikatywne ujęcie procesu resocjalizacji, Horyzonty pedagogiczne, E. Łuczak, S. Przybyliński, J. Żeromska-Charlińska (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Przybyliński S (2008), Osoby odbywające karę więzienia jako dawcy i biorcy przemocy, „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, Współczesne Problemy Pedagogiki Specjalnej”, U. Bartnikowska, C. Kosakowski, A. Krause (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Woźniak W. (2002), Duszpasterstwo więzienne a resocjalizacja, „Studia Teologiczne”, nr 20, s. 225–242.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-18

Jak cytować

Śliwa, S. (2017). Wybrane problemy funkcjonowania osadzonych w świetle badań. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (28), 61–74. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9203