Fantazmat emancypacji? Konstruowanie dyskursu seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a aksjologiczna pustka podmiotowości
Słowa kluczowe:
emancypacja, seksualność, podmiotowość, niepełnosprawność, dyskursAbstrakt
Artykuł ma na celu ukazanie procesu kształtowania się (anty)podmiotowości osób niepełnosprawnych intelektualnie przez osoby pozostające z nimi w relacjach edukacyjnych/terapeutycznych. Tym samym działania te skupione wokół kategorii seksualności i jej konstruowania są rodzajem fantazmatu emancypacji. Emancypacja sama w sobie stanowi w świetle prezentowanych rozważań raczej otwarty projekt i potrzebę ciągłego (re)definiowania.
Downloads
Bibliografia
Agamben G. (2008), Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, Prószynski i S-ka, Warszawa.
Bauman Z. (1998), Prawodawcy i tłumacze, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Bauman Z. (2012), Straty uboczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Bauman Z. (1998), Zawrotna kariera „podklasy” [w:] Przegląd socjologiczny, maj–czerwiec, nr 1–2, http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=354 [dostęp: 22.09.2017].
Bourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Butler J. (1993), Bodies that Matter. On the Discursive Limits of “Sex”, Routledge, New York–London.
Canguilhem G. (2000), Normalne i patologiczne, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Czerepaniak-Walczak M. (2006), Pedagogika emancypacyjna, Gdańsk.
Doroszewska J. (1989), Pedagogika specjalna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Draft A. (1983), Sex Education and Counseling for Mentally Handicapped People, Tunbridge Wells, Costello.
Gans H.J. (1995), The War Against the Poor. The Underclass and Antipoverty Policy, Basic Book.
Giroux H.A., Witkowski L. (red.) (2010), Edukacja i sfera publiczna, idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2013), Respektowanie i egzekwowanie praw seksualnych osób z niepełnosprawnością – palący, nierozwiązany problem [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Z. Gajdzica (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Jurczyk M. (2015), Nie(pełno)normatywna seksualność i (nie)uświadomiona władza. Seksualność niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście pytania o emancypację [w:] Codzienność, performatywność, demokracja: pedagogika wobec norm życiowych i problematyki nienormatywności, Kopciewicz L., Simlat-Żuk B. (red.), Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Kempton W., Kahn E. (1991), Sexuality and people with intellectual disabilities in Greece, Sexuality & Disability, Springer.
Kijak R. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Krause A. (2013), Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna, „Studia Edukacyjne” nr 28.
Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Ludlow B. (1991), Contemporary issues in sexuality and mental retardation [w:] Advances in mental retardation and developmental disabilities, A.R. Gable (red.), J. Kingsley Publishers, London.
McLaren P. (1993), Schooling as a Ritual Performance, Routledge.
Męczkowska A. (2006), Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku podkrytycznej dekonstrukcji, Wydawnictwo DSW TWP, Wrocław.
Mouffe Ch. (2017), Agonistyczne przestrzenie publiczne i demokratyczna polityka, przeł. J. Maciejczyk, „Recykling idei”, http://recyklingidei.pl/mouffe_agonistyczne_przestrzenie_publiczne_polityka_demokratyczna [dostęp: 23.09.2017].
Nowak-Lipińska K. (1996), Pytania o miejsce edukacji seksualnej osób z głębszym upośledzeniem umysłowym [w:] Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych: od diagnoz do prognoz i działań,W. Dykcik (red.), Wydawnictwo Eruditius, Poznań.
Podgórska-Jachnik D. (2015), „Piss on Pity – Disability”. Odrzucenie litości doznawanej przez osoby niepełnosprawne jako przejaw ich dążeń emancypacyjnych [w:] Różnice, edukacja, inkluzja, T. Szkudlarek, A. Komorowska-Zielony (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Quint E.H. (1999), Gynecologycal health care for adolescents with developmental disabilities, „Adolescence Medicine”.
Starego K. (2012), Ukryty program i konstruowanie, znaczeń wiedzy o obywatelskości w gimnazjum, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
Starego K. (2013), Biedny jako Inny – orientalizacja i dehumanizacja biednych w procesie dyskursywnego konstruowania reprezentacji codzienności, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 36.
Starego K. (2012), O społecznych konsekwencjach autodefinicji intelektualistów (i ich edukacyjnych konotacjach), „Rocznik Pedagogiczny”, nr 35.
Szkudlarek T., Śliwerski B. (2000), Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Śliwerski B. (2011), Współczesne nurty i teorie wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Żółkowska T. (2014), Dlaczego emancypacja osób niepełnosprawnych powinna być „pustym znaczącym”?, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 5.