Uszkodzenie słuchu jako problem społeczny
Słowa kluczowe:
wada słuchu, badania słuchu, badania przesiewowe, słuch, problem społecznyAbstrakt
W każdym okresie życia może nastąpić uszkodzenie słuchu, począwszy od okresu prenatalnego aż do późnej starości. Etiologia wad słuchu jest zróżnicowana. Obciążenie genetyczne, zespoły wad wrodzonych, zatrucia prenatalne, uszkodzenia okołoporodowe, zachorowania, to ważne przyczyny uszkodzeń słuchu małych dzieci. W wieku dojrzałym obniżenie słuchu jest spowodowane degeneracją komórek słuchowych oraz chorobami ogólnoustrojowymi. Dzięki przesiewowym badaniom słuchu noworodków zwiększa się wykrywalność wad powstałych w tym okresie życia. Jednakże wiek przedszkolny, szkolny, po 40. i 60. roku życia są okresami szczególnie podatnymi na obniżenie ostrości słyszenia. Dlatego też screening słuchowy powinien być wykonywany również w tych etapach życia. Wczesne podejrzenie niedosłuchu nie gwarantuje podjęcia racjonalnych działań ukierunkowanych na diagnozę i rehabilitację. Brak skutecznego systemu kontrolnego generuje opóźnienia w tym zakresie, co skutecznie obniża rezultaty rehabilitacji. Starzenie się społeczeństwa implikuje wzrost liczby osób z wadami słuchu, wiąże się to obniżeniem jakości życia w zakresie kontaktów społecznych i poczucia wartości. Utrata słuchu nadal dla części społeczeństwa jest problemem wstydliwym, który należy ukrywać nawet przed najbliższymi osobami.
Downloads
Bibliografia
Aparaty słuchowe mogą znacząco poprawić jakość życia – wywiad z prof. dr hab. Mariolą Śliwińską-Kowalską (2017), Biuletyn PSPS, Wydanie Specjalne, Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Protetyków Słuchu, Zielona Góra.
Eliot L. (2003), Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań.
First M.B., M.D. (2016), DSM-5. Diagnostyka różnicowa, Edra Urban & Partner, Wrocław.
Korniszewski L (2015), Jakie geny odpowiadają za niedosłuch?, „Słyszę” 5/133, http://slysze.ifps.org.pl/w-numerze-51332013-wrzesienpazdziernik/.
Piaget J., Inhelder B. (1966), Psychologia dziecka, Siedmiogród, Wrocław.
Plutecka K. (2010), Komunikacja pozawerbalna niesłyszących uczniów z dodatkowymi dysfunkcjami rozwojowymi, „Niepełnosprawność”, nr 4.
Radziwanowska-Krajewska A. (2016), Wpływ świadomości rodzica na przebieg rehabilitacji dziecka z niedosłuchem, niepublikowana praca końcowa studiów podyplomowych z logopedii, w zbiorach Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
Pruszewicz A. (red.) (2003) Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań.
Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, WSPS, Warszawa.
Szostak J. (2016), Ocena stanu słuchu uczniów gimnazjum w Bledzewie w roku szkolnym 2015/2016, niepublikowana praca końcowa studiów podyplomowych z logopedii, w zbiorach Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
Wady wrodzone. Jak geny wpływają na nasz słuch (2016), Audiology News. Medyczny biuletyn informacyjny, Siemens AG/Signia, 04.
Żukowicka E. (2014), Przesiewowe badania słuchu jako możliwość wyrównywania szans edukacyjnych u dzieci z niedosłuchem w wieku szkolnym, http://2014_2_9_147_ewaukowicka.
Strony internetowe:
http://slysze.inz.waw.pl/w-numerze-51332013-wrzesienpazdziernik/ www.sponin.org.pl.
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-i-ruch-naturalny-w-2016-r-,30,1.html.
http://docplayer.pl/6456107-Sluch-polskich-seniorow-2014-wyniki-badania-tns-polska.html.
www.who.int/healthinfo/statistics/bod hearingloss.pdf.
https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/ZO_stan_zdrowia_2009.pdf.