Rola mediów społecznościowych w edukowaniu o niepełnosprawności – raport z badań

Autor

  • Aleksandra Hulewska Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Słowa kluczowe:

social media, komunikacja społeczna, stereotypy i uprzedzenia wobec osób z ograniczoną sprawnością, edukowanie o niepełnosprawności

Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie potrzeby edukowania o niepełnosprawności zarówno w celu poszerzania wiedzy odbiorców na temat tego zjawiska, jak i osłabiania stereotypów oraz uprzedzeń społecznych wobec osób z niepełnosprawnościami. Autorka sformułowała hipotezę głoszącą, iż rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych, a w szczególności – mediów społecznościowych, może przyczynić się do poszerzenia świadomości polskich studentów na temat niepełnosprawności. W celu zweryfikowania powyższej hipotezy zaprojektowano badania empiryczne. Niniejsze opracowanie zostało poświęcone omówieniu metodologii badań oraz zaprezentowaniu uzyskanych rezultatów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Brewer M.B. (1999), Kiedy stereotypy powodują stereotypizację: wpływ stereotypów na spostrzeganie osób [w:] Stereotypy i uprzedzenia, C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 208–224.

Bugental J.F.T. (1978), W poszukiwaniu autentyczności [w:] Przełom w psychologii, K. Jankowski (red.), Czytelnik, Warszawa, s. 325–340.

Celiński P. (2009), Technologizacja więzi społecznych [w:] Współczesne media. Status. Aksjologia. Funkcjonowanie, t. 2, I. Hofman, D. Kępa-Figrua (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 258–264.

Dobek-Ostrowska B. (2004). Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

Gajda J. (2004), Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Goban-Klas T. (2011), Pokolenie SMS-u w rozwiniętym społeczeństwie informacyjnym [w:] Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, T. Goban-Klas (red.), Universitas, Kraków.

Hall C.S., Lindzey G. (1994), Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hulewska A. (2014), Trudna lekcja tolerancji, „Psychologia w szkole”, vol. 5(46), s. 65–72.

Internauci 2014, Komunikat z badań CBOS, nr 82, s. 1.

Konarska M. (1994), Postawy młodzieży polskiej wobec niepełnosprawnych rówieśników [w:] Problemy integracji i edukacji osób niepełnosprawnych, J. Fenczyn, J. Wyczesany (red.), Zarząd Główny Polskiego Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych: Ostoja, Kraków, s. 25–36.

Kossewska J. (2003), Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych – postawy i determinanty, Studia Psychologica, I, Annales Academiae Pedagogicae Cracoviensis, folia 14, s. 1–11.

Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Levinson P. (2010), Nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K. (2009), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mead M. (1978), Kultura i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Oszustowicz B. (1995), Integracyjny system kształcenia a stosunek nauczycieli i uczniów szkół masowych do uczniów klas specjalnych [w:] Pomoc pedagogiczna dzieciom niepełnosprawnym, J. Wyczesany (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa.

Puchalski K. (2012), Internet a możliwości poprawy efektów edukacji zdrowotnej, „Studia Edukacyjne”, nr 23, s. 119–139.

Ruść I. (2007), Wizerunek osób z ograniczoną sprawnością w mediach [w:] Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, W: A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Academica, Warszawa, s. 131–147.

Shih, C. (2012), Era Facebooka, Helion, Gliwice.

Woynarowska B. (2008), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Woźniak Z. (2007), Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością [w:] Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Academica, Warszawa, s. 69–84.

Woźniak Z. (2010), Aktywizacja osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej [w:] Edukacja kulturowa. Społeczność – Aktywizacja – Uczenie się, A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska-Nowak (red.), Wydawnictwo WSZE, Wrocław, s. 59–82.

Źródła internetowe:

http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mobile-worldwide-2015/ [dostęp: 11.04.2016].

Pobrania

Opublikowane

2017-06-20

Jak cytować

Hulewska, A. (2017). Rola mediów społecznościowych w edukowaniu o niepełnosprawności – raport z badań. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (26), 131–144. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9251