The role of social media in the process of educating about disability

Authors

  • Aleksandra Hulewska Poznan University of Life Sciences

Keywords:

social media, social communication, stereotypes and prejudices against people with disabilities, educating about disability

Abstract

This paper is an attempt to discuss the need of educating about disability, either in order to increase the knowledge about this phenomenon or to eliminate the persistent social stereotypes and prejudices towards people with disabilities, which have been held in contemporary societies. The authoress formulates the hypothesis that development of the new information technologies and in particular – the social media – can raise the Polish students’ awareness of disability. In order to verify the above hypothesis an empirical study was conducted. The methodology of the research and the obtained results are presented in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Brewer M.B. (1999), Kiedy stereotypy powodują stereotypizację: wpływ stereotypów na spostrzeganie osób [w:] Stereotypy i uprzedzenia, C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 208–224.

Bugental J.F.T. (1978), W poszukiwaniu autentyczności [w:] Przełom w psychologii, K. Jankowski (red.), Czytelnik, Warszawa, s. 325–340.

Celiński P. (2009), Technologizacja więzi społecznych [w:] Współczesne media. Status. Aksjologia. Funkcjonowanie, t. 2, I. Hofman, D. Kępa-Figrua (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 258–264.

Dobek-Ostrowska B. (2004). Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

Gajda J. (2004), Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Goban-Klas T. (2011), Pokolenie SMS-u w rozwiniętym społeczeństwie informacyjnym [w:] Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, T. Goban-Klas (red.), Universitas, Kraków.

Hall C.S., Lindzey G. (1994), Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hulewska A. (2014), Trudna lekcja tolerancji, „Psychologia w szkole”, vol. 5(46), s. 65–72.

Internauci 2014, Komunikat z badań CBOS, nr 82, s. 1.

Konarska M. (1994), Postawy młodzieży polskiej wobec niepełnosprawnych rówieśników [w:] Problemy integracji i edukacji osób niepełnosprawnych, J. Fenczyn, J. Wyczesany (red.), Zarząd Główny Polskiego Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych: Ostoja, Kraków, s. 25–36.

Kossewska J. (2003), Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych – postawy i determinanty, Studia Psychologica, I, Annales Academiae Pedagogicae Cracoviensis, folia 14, s. 1–11.

Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Levinson P. (2010), Nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K. (2009), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mead M. (1978), Kultura i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Oszustowicz B. (1995), Integracyjny system kształcenia a stosunek nauczycieli i uczniów szkół masowych do uczniów klas specjalnych [w:] Pomoc pedagogiczna dzieciom niepełnosprawnym, J. Wyczesany (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa.

Puchalski K. (2012), Internet a możliwości poprawy efektów edukacji zdrowotnej, „Studia Edukacyjne”, nr 23, s. 119–139.

Ruść I. (2007), Wizerunek osób z ograniczoną sprawnością w mediach [w:] Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, W: A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Academica, Warszawa, s. 131–147.

Shih, C. (2012), Era Facebooka, Helion, Gliwice.

Woynarowska B. (2008), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Woźniak Z. (2007), Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością [w:] Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Academica, Warszawa, s. 69–84.

Woźniak Z. (2010), Aktywizacja osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej [w:] Edukacja kulturowa. Społeczność – Aktywizacja – Uczenie się, A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska-Nowak (red.), Wydawnictwo WSZE, Wrocław, s. 59–82.

Źródła internetowe:

http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mobile-worldwide-2015/ [dostęp: 11.04.2016].

Published

2017-06-20

How to Cite

Hulewska, A. (2017). The role of social media in the process of educating about disability. Disability , (26), 131–144. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9251