Problematyka niepełnosprawności w telewizyjnych bajkach dla dzieci
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, media, bajki dla dzieci, socjalizacja, edukacjaAbstrakt
W artykule przedstawiono wyniki analizy telewizyjnych bajek dla dzieci „Reksio” oraz „Clifford – wielki czerwony pies”. W badaniu skoncentrowano się na analizie problematyki niepełnosprawności obecnej w obu produkcjach. Na wstępie ukazano znaczenie mediów masowych jako istotnych czynników socjalizacji i edukacji. Pokazano stanowiska badaczy współczesnej kultury w tym aspekcie. Następnie, prezentując wyniki analizy bajki „Reksio” oraz „Clifford – Wielki czerwony pies”, pokazano w jaki sposób prezentowana jest interesująca nas problematyka niepełnosprawności. Na koniec, podkreślając potencjał socjalizacyjno-edukacyjny bajek dla dzieci, ukazano sposób wykorzystania wyników badań w praktyce edukacyjnej.
Downloads
Bibliografia
Bieganowska A. (2004), Niepełnosprawni w mediach [w:] Obyczaje – magazyn międzynarodowy, t. 18–19, Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Bulenda T, Zabłocki J., (2003) Ludzie niepełnosprawni w środowisku społecznym [w:] Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, T. Plich, I. Leparczyk (red.), Żak, Warszawa.
Brol M., Skorupa A. (2016), Film jako narzędzie edukacji – perspektywa psychologiczna [w:] Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, W. Jakubowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Buckingham D. (2008), Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej [w:] Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M.J. Kehily, przeł. ks. M. Kościelak, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Ćwikliński A. (2010), Pomiędzy oddziaływaniem szkoły i kultury popularnej. Dylematy tożsamościowe współczesnej młodzieży [w:] Kultura popularna – Tożsamość – Edukacja, D. Hejwosz, W. Jakubowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm.
Hulek A.(1986), Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, PZWL, Warszawa.
Karkowska M. (2007), Socjologia wychowania. Wybrane elementy, Wydawnictwo WSH-E w Łodzi, Łódź.
Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Kosakowski Cz. (1996), Podmiotowość i autorewalidacja w pedagogice specjalnej [w:] Roczniki Pedagogiki Specjalnej, J. Pańczyk (red.), t. 7, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Krauze a. (2006), Następstwa globalnych i lokalnych przeobrażeń społecznych dla jakości życia osób niepełnosprawnych [w:] Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, Z. Palak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin.
Krause A. (2010), Niepełnosprawność – Inny w paradygmacie humanistycznym, „Niepełnosprawność” nr 4.
Melosik Z. (1996), Tożsamość ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Edytor, Poznań–Toruń.
Melosik Z. (2006), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji [w:] Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), t. 2, Warszawa, PWN.
Melosik Z. (2008), Mass media i przemiany kultury współczesnej [w:] Pedagogika medialna, B. Siemieniecki (red.), t. 1, Warszawa PWN.
Piaget J. (1966), Studia z psychologii dziecka, Warszawa.
Simonides D. (1978), Fantastyka baśni i innych tekstów folklorystycznych w życiu dziecka, Warszawa
Szymański M.J. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Tanaś M. (2008), Wychowanie a media [w:] Pedagogika medialna, B. Siemieniecki (red.), PWN, Warszawa.
Tyszkowa M. (1978), Baśń i jej recepcja przez dzieci [w:] Baśń i dziecko, H. Skrobiszcwska (red.), Warszawa.
Wanat E. (2017), Reksio kończy 50 lat. Przekonywał, że nie można zamykać się w swojej budzie, a poznanie języka obcego pozwala poszerzyć horyzonty, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,21376320,reksio-konczy-50-lat-przekonywal-ze-nie-mozna-zamykac-sie.html [dostęp: 09.07.2017].
Więckowska K. (2010), Wizerunek osób niepełnosprawnych w filmach rysunkowych dla dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.