Disability in TV cartoons for kids

Authors

  • Anna Majer Academy of Physical Education and Sports in Gdansk
  • Anna Nawrocka Academy of Physical Education and Sports in Gdansk

Keywords:

disability, media, fairy tales for children, socialization, education

Abstract

The article presents the results of the analysis of TV cartoons for kids “Reksio” and “Clifford – the Big Red Dog”. The study was focused on the analysis of disability depicted in both films. The initial part of the article is a discussion about the importance of mass media as the important factor of socialization and education, including the researchers’ views on this particular aspect. The next part of the paper is a results section, where we report the findings of the analysis of the films “Reksio” and “Clifford – the Big Red Dog”, pointing out the ways disability plot is featured in children’s animated movie. Eventually, emphasizing the impact of children’s animated movie on socialization and education, the authors show how to use a performed results of the study in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bieganowska A. (2004), Niepełnosprawni w mediach [w:] Obyczaje – magazyn międzynarodowy, t. 18–19, Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.

Bulenda T, Zabłocki J., (2003) Ludzie niepełnosprawni w środowisku społecznym [w:] Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, T. Plich, I. Leparczyk (red.), Żak, Warszawa.

Brol M., Skorupa A. (2016), Film jako narzędzie edukacji – perspektywa psychologiczna [w:] Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, W. Jakubowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Buckingham D. (2008), Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej [w:] Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M.J. Kehily, przeł. ks. M. Kościelak, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Ćwikliński A. (2010), Pomiędzy oddziaływaniem szkoły i kultury popularnej. Dylematy tożsamościowe współczesnej młodzieży [w:] Kultura popularna – Tożsamość – Edukacja, D. Hejwosz, W. Jakubowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm.

Hulek A.(1986), Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, PZWL, Warszawa.

Karkowska M. (2007), Socjologia wychowania. Wybrane elementy, Wydawnictwo WSH-E w Łodzi, Łódź.

Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Kosakowski Cz. (1996), Podmiotowość i autorewalidacja w pedagogice specjalnej [w:] Roczniki Pedagogiki Specjalnej, J. Pańczyk (red.), t. 7, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Krauze a. (2006), Następstwa globalnych i lokalnych przeobrażeń społecznych dla jakości życia osób niepełnosprawnych [w:] Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, Z. Palak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin.

Krause A. (2010), Niepełnosprawność – Inny w paradygmacie humanistycznym, „Niepełnosprawność” nr 4.

Melosik Z. (1996), Tożsamość ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Edytor, Poznań–Toruń.

Melosik Z. (2006), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji [w:] Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), t. 2, Warszawa, PWN.

Melosik Z. (2008), Mass media i przemiany kultury współczesnej [w:] Pedagogika medialna, B. Siemieniecki (red.), t. 1, Warszawa PWN.

Piaget J. (1966), Studia z psychologii dziecka, Warszawa.

Simonides D. (1978), Fantastyka baśni i innych tekstów folklorystycznych w życiu dziecka, Warszawa

Szymański M.J. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Tanaś M. (2008), Wychowanie a media [w:] Pedagogika medialna, B. Siemieniecki (red.), PWN, Warszawa.

Tyszkowa M. (1978), Baśń i jej recepcja przez dzieci [w:] Baśń i dziecko, H. Skrobiszcwska (red.), Warszawa.

Wanat E. (2017), Reksio kończy 50 lat. Przekonywał, że nie można zamykać się w swojej budzie, a poznanie języka obcego pozwala poszerzyć horyzonty, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,21376320,reksio-konczy-50-lat-przekonywal-ze-nie-mozna-zamykac-sie.html [dostęp: 09.07.2017].

Więckowska K. (2010), Wizerunek osób niepełnosprawnych w filmach rysunkowych dla dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.

Published

2017-06-20

How to Cite

Majer, A., & Nawrocka, A. (2017). Disability in TV cartoons for kids. Disability , (26), 158–167. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9254