Metoda Numicon w nauczaniu uczniów pełnosprawnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle badań
Słowa kluczowe:
Numicon, edukacja matematyczna, system multisensorycznyAbstrakt
Wprowadzenie do tekstu jest teoretyczną podstawą metody Numicon. Kluczową treścią tekstu jest prezentacja brytyjskich i polskich badań ewaluacyjnych systemu Numicon. Brytyjskie badania pokazują ilościowe wyniki postępów uczniów w zakresie matematyki oraz obserwacje nauczycieli pracujących metodą Numicon. Polskie badania to projekt, w ramach którego badano doświadczenia trzech polskich nauczycieli wykorzystujących metodę Numicon. Jako metoda badawcza został wykorzystany wywiad narracyjny.
Downloads
Bibliografia
Anderson O.R. (1997), A Neurocognitive Perspective on Currant Learning Theory and Science Instructional Strategies, „Science Education”, nr 1.
Bobryk J. (1996), Akty świadomości i procesy poznawcze, Wrocławska Drukarnia Naukowa, Wrocław.
Bruner J. (1978), Poza dostarczone informacje: Studia z psychologii poznawania, PWN, Warszawa.
Cambridge Primary Mathematics Framework (2011), http://fdslive.oup.com/www.oup.com/oxed/primary/maths/numicon/Numicon_curricula_and_the_cambridge_maths_framework.pdf?region=international [dostęp: 16.05.2017].
Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neuorbiologii i językonawstwa, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.
Coleman K. (2003), Using Numicon – a report from a special school, „Down Syndrome News and Update”, nr 3.
Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli [w:] Współczesność, a kształcenie nauczycieli, H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa.
Elkind D. (1967), Piaget’s Conservation Problems, „Child Development”, t. 38, nr 1.
Ewan C., Mair C. (2002), Wiltshire Pilot Projekt – Numicon, (March-July 2001), „Down Syndrome News and Update”, nr 2(1).
Filipiak E. (2011), Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Fosnot T.C. (1996), Constructivism. Theory, Perspectives, and Practice, Teachers College Press, New York.
Gołębniak B. (2007), Program szkolny [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (1994), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa.
Kubiak D. (2017), Wprowadzenie metody Numicon na etapie nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w doświadczeniach nauczycieli, Uniwersytet Gdański, Gdańsk (maszynopis).
Leeds Primary National Strategy Team [2005], Multi-sensory approach to the teaching and learning of mathematics, Leeds.
Doncaster LA (2008), Multi-sensory Mathematics for Wave 3 Intervention, https://www.numicon.co.nz/uploads/66441/files/Doncaster-Case-Study-16090.pdf [dostęp: 16.05.2017].
Nye J., Buckley S., Bird G. (2002), Evaluating the Numicon system as a tool for teaching numer skills to children with Down syndrome, „Down Syndrome News and Update”, nr 5.
Semadeni Z. (2015), Matematyka w edukacji początkowej – podejście konstruktywistyczne [w:] Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Terliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska (red.), Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Semadeni, Z. (2016), Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-74508/matematyka?download=3675:podejscie-konstruktywistyczne-do-matematycznej-edukacji-wczesnoszkolnej [dostęp: 14.05.2017].
Spitzer M. (2011), Jak uczy się mózg, PWN, Warszawa.
Springer, S. (2004), Lewy mózg, prawy mózg. Z perspektywy neurobiologii poznawczej, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Szulman-Wardal A., Mański A. (2014), System Numicon w nauczaniu i rehabilitacji dziecka z zespołem Downa – aplikacje praktyczne [w:] Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, W. Otrębski, G. Więcek (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin.
Tacon R., Atkinson R., Wing T. (2004), Learning about numbers with patterns: using structured visual imagery (Numicon) to teach arithmetic, BEAM Education, London.
Wing T., Tacon R. (2007), Teaching number skills and concepts with Numicon material, „Down Syndrome Research and Practice”, nr 12(1).