Numicon Method in education of children with and without special educational needs. Research report
Keywords:
Numicon, maths teaching, multi-sensory systemAbstract
The introduction to the text is a theoretical basis of the Numicon method. The key content of the text is a presentation of British and Polish research on evaluating the Numicon system. The British quantitative research has shown the results of children’s number skills in mathematics and the observations of teachers using the Numicon as a tool. The Polish study, employing the narrative interview as a research method, explored the experience of three Polish teachers who use Numicon in teaching practice. The findings of a research pointed out two areas: the advantages and disadvantages of the Numicon method.
Downloads
References
Anderson O.R. (1997), A Neurocognitive Perspective on Currant Learning Theory and Science Instructional Strategies, „Science Education”, nr 1.
Bobryk J. (1996), Akty świadomości i procesy poznawcze, Wrocławska Drukarnia Naukowa, Wrocław.
Bruner J. (1978), Poza dostarczone informacje: Studia z psychologii poznawania, PWN, Warszawa.
Cambridge Primary Mathematics Framework (2011), http://fdslive.oup.com/www.oup.com/oxed/primary/maths/numicon/Numicon_curricula_and_the_cambridge_maths_framework.pdf?region=international [dostęp: 16.05.2017].
Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neuorbiologii i językonawstwa, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.
Coleman K. (2003), Using Numicon – a report from a special school, „Down Syndrome News and Update”, nr 3.
Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli [w:] Współczesność, a kształcenie nauczycieli, H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa.
Elkind D. (1967), Piaget’s Conservation Problems, „Child Development”, t. 38, nr 1.
Ewan C., Mair C. (2002), Wiltshire Pilot Projekt – Numicon, (March-July 2001), „Down Syndrome News and Update”, nr 2(1).
Filipiak E. (2011), Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Fosnot T.C. (1996), Constructivism. Theory, Perspectives, and Practice, Teachers College Press, New York.
Gołębniak B. (2007), Program szkolny [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (1994), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa.
Kubiak D. (2017), Wprowadzenie metody Numicon na etapie nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w doświadczeniach nauczycieli, Uniwersytet Gdański, Gdańsk (maszynopis).
Leeds Primary National Strategy Team [2005], Multi-sensory approach to the teaching and learning of mathematics, Leeds.
Doncaster LA (2008), Multi-sensory Mathematics for Wave 3 Intervention, https://www.numicon.co.nz/uploads/66441/files/Doncaster-Case-Study-16090.pdf [dostęp: 16.05.2017].
Nye J., Buckley S., Bird G. (2002), Evaluating the Numicon system as a tool for teaching numer skills to children with Down syndrome, „Down Syndrome News and Update”, nr 5.
Semadeni Z. (2015), Matematyka w edukacji początkowej – podejście konstruktywistyczne [w:] Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Terliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska (red.), Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Semadeni, Z. (2016), Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-74508/matematyka?download=3675:podejscie-konstruktywistyczne-do-matematycznej-edukacji-wczesnoszkolnej [dostęp: 14.05.2017].
Spitzer M. (2011), Jak uczy się mózg, PWN, Warszawa.
Springer, S. (2004), Lewy mózg, prawy mózg. Z perspektywy neurobiologii poznawczej, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Szulman-Wardal A., Mański A. (2014), System Numicon w nauczaniu i rehabilitacji dziecka z zespołem Downa – aplikacje praktyczne [w:] Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, W. Otrębski, G. Więcek (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin.
Tacon R., Atkinson R., Wing T. (2004), Learning about numbers with patterns: using structured visual imagery (Numicon) to teach arithmetic, BEAM Education, London.
Wing T., Tacon R. (2007), Teaching number skills and concepts with Numicon material, „Down Syndrome Research and Practice”, nr 12(1).