Numicon approach in the perspective of universal design and universal design for learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.05

Keywords:

Numicon, universal design, universal design for learning, mathematics education

Abstract

Even though the Numicon system was created in the 1990s, it continues to be successfully used in mathematics education. Evaluation studies of this system have demonstrated its effective use in diverse groups of recipients (Kubiak 2017). These results prompt reflection on its "universality". The aim of this article is to analyze the Numicon system in relation to the principles of universal design (as a specific set of teaching aids) and universal design for learning (as a comprehensive concept of arithmetic teaching). In order to conduct the analysis, the Numicon system has been described - its tools, methodological assumptions, and stages of work with Numicon materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adaszyńska E. (2017), Projektowanie uniwersalne – dostępność i uczestnictwo dla wszystkich, Uniwersytet Zielonogórski, 2: 16–18.

Atkinson R., Hussain R., Tacon R., Wing T. (2016), Numicon Firm Foundation, Oxford University Press.

Bełza-Gajdzica M., Ciborowski M., Knopik T., Nosowicz E., Rodzewicz, J.A. (2024), Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek, Instytut Badań Edukacyjnych. DOI: 10.24131/9788368313130.

CAST (2024), Universal design for learning guidelines version 3.0; [https://udlguidelines.cast. org/static/udlg3-graphicorganizer-digital-numbers-a11y.pdf].

Chimicz D. (2021), Wytyczne do uniwersalnego projektowania materiałów dydaktycznych, UMCS.

Chimicz D., Prokopiak A. (2021), Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji, Szkoła Specjalna, 1(307): 28–38. DOI: 10.5604/01.3001.0014.8059.

Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. (2019), Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych [w:] I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 208–217), Wydawnictwo FRSE.

Domagała-Zyśk E. (2015), Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu [w:] M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.), Z problematyki teatrologii i pedagogiki (s. 553–568), Wydawnictwo KUL.

Galkienė A. (red.) (2021), Projektowanie uniwersalne w edukacji. Doświadczenia nauczycieli: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie.

Gawron G. (2015), Universal Design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych, Roczniki Nauk Społecznych, 7(43), 1: 125–144. DOI 10.18290/rns.2015.7(43).1-9.

Kubiak D. (2017), Metoda Numicon w nauczaniu uczniów pełnosprawnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle badań, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 25: 220–242.

Mace R., Connell B.R., Jones M., Mueller J., Mullick A., Ostroff E., Sanford J., Steinfeld E., Story M., Vanderheiden G. (1997), The Principles of Universal Desing, version 2.0 (4/1/97), Center for Universal Design; https://design.ncsu.edu/wp-content/uploads/2022/11/princi ples-of-universal-design.pdf.

Nye J, Buckley S, Bird G. (2005), Evaluating the Numicon system as a tool for teaching number skills to children with Down syndrome, Down Syndrome News and Update, 5(1): 2–13. DOI:10.3104/updates.352.

Olesiejuk R. (2022). Zasada sprawiedliwego wykorzystania w ramach projektowania uniwersalnego w szkolnictwie wyższym świetle Konstytucji RP oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych [w:] M. Perkowska, T. Bajkowski (red.), Projektowanie uniwersalne w prze- strzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobry praktyki (s. 96–119), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Rinaldi L.J., Smees R., Alvarez J. (2020), Do the Colors of Educational Number Tools Improve Children’s Mathematics and Numerosity?, Child Development, July/August, 91, 4: 799– 813. DOI: 10.1111/cdev/13314.

Semadeni Z. (2015), Matematyka w edukacji początkowej - podejście konstruktywistyczne [w:] Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Terliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czaj- kowska (red.), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna, Teoria i Praktyka (s. 9–167), Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Semadeni Z. (2016), Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, ORE.

Szuman-Wardal A., Mański A. (2014), System Numicon w nauczaniu i rehabilitacji dziecka z zespołem Downa [w:] W. Otrębski, G. Więcek, Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej (s. 231—256), Wydawnictwo KUL.

Stern M., Gould T.S. (2008), Structural Aritmetic I, Teacher’s Guide, Stern Math.

Tacon R., Atkinson R., Wing T. (2004), Learning about numbers with patterns using structured visual imagery (Numicon) to teach arithmetic, BEAM Education.

Wing T., Tacon R. (2007), Teaching number skill and concepts with Numicon material, Down Syndrome Research and Practise, 12(1): 22–26. DOI: 10.3104/practice.2018.

Akty prawne

Konwencja o Prawach osób niepełnosprawnych przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 13 grudnia 2006 r.; https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych [dostęp: 17.09.2023].

Published

2024-12-30

How to Cite

Kubiak-Kazuła, D. (2024). Numicon approach in the perspective of universal design and universal design for learning. Disability , (52), 80–94. https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.05

Issue

Section

Artykuły