The Sense of Happiness of Parents of Children with Intellectual Disabilities

Authors

  • Anna Porczyńska-Ciszewska University of Silesia in Katowice

Keywords:

intellectual disability, experiencing happiness, mental well-being, special needs parenting

Abstract

The article presents the analysis of the problem of sense of happiness of parents of children with disabilities, especially intellectual disabilities, which is often ignored in source literature. The vast majority of works concerning intellectual disability take a negative approach, mostly focusing on the problems faced by families of persons with intellectual disabilities, their deficits, diseases and disorders resulting from the disabilities. Therefore, this study emphasizes the need to concentrate on the theory of disability, as well as on research and practice, including the positive aspects of disability. It also highlights the fact that mental well-being plays an extremely important motivational role, because it is not really the result of life experiences but it actually determines those experiences and actions, as well as their effects. The sense of happiness plays a very important role in coping with various situations, including the situation of having a child with intellectual disability. It seems to determine the ability to cope with difficulties resulting from this situation, and thus, it affects the efficiency of the process of rehabilitation of a child with intellectual disability. The article points to the issue of the sense of happiness of parents of children with intellectual disabilities, emphasizing the possibility to apply, both in theory and in educational practice, the assumptions of positive psychology as the condition of optimization and functioning of people with intellectual disabilities and their families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Averill J.R., More T.A. (2005), Szczęście [w:] M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Csikszentmihalyi M. (1996), Przepływ. Jak poprawić jakość życia, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa.

Csikszentmihalyi M. (1998), Urok codzienności. Psychologia emocjonalnego przepływu, Wydawnictwo CiS, Warszawa.

Czapiński J. (1994), Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej, Pracownia Testów Psychologicznych Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa.

Czapiński J. (2004), Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa.

Czapiński J. (2004), Czy szczęście popłaca? Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Danner D.D., Snowdon D.A., Friesen W.V. (2001), Positive emotions in early life and longevity: Findings from the Nun study, Journal of Personality and Social Psychology, 80: 804–813.

Dąbrowski K. (1979), Dezintegracja pozytywna, PIW, Warszawa.

Dąbrowski K. (1986), Trud istnienia, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.

Emmons R. (1986), Personal Strivings: An Approach to Personality and Subjective Well-Being, Journal of Personality and Social Psychology, 51: 1058–1068.

Frankl V. (1978), Psychoterapia dla każdego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Frankl V. (1998), Homo patiens, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Fredrickson B. (1998), What good are positive emotions?, Review of General Psychology, 2: 300–319.

Fredrickson B. (2001), The role of positive emotions in Positive Psychology: The broaden-and-build theory of positive emotion, American Psychologist, 56: 218–226.

Fredrickson B.L. (2002), Positive emotions[w:] C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of positive psychology, Oxford University Press, New York.

Harker L.A., Keltner D. (2001), Expressions of positive emotion in women’s college yearbook pictures and their relationship to personality and life outcomes across adulthood, Journal of Personality and Social Psychology, 80: 112–124.

Krause A. (2005), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków.

Kubiak H. (2012), Optymizm jako czynnik wspomagający radzenie sobie ze stresem przez matki dzieci z mózgowym porażeniem, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Lyubomirsky S., King L.A., Diener E. (2005), The benefits of frequent positive affect, Psychological Bulletin, 131: 803–855.

Marks G., Fleming N. (1999), Influences and consequences of well-being among Australian young people: 1980–1995, Social Indicators Research, 46: 301–323.

Mądrzycki T. (2002), Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Muszyńska E. (1999), Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Obuchowski K. (2002), Galaktyka potrzeb, Zysk i s-ka, Poznań.

Obuchowski (2005), Wprowadzenie[w:] M. Seligmann, Prawdziwe szczęście, Media Rodzinna, Poznań.

Peterson C., Bossio L.M. (2001), Optimism and physical well-being [w:] E.C. Chang (red.), Optimism and pessimism, American Psychological Association, Washington.

Porczyńska-Ciszewska A. (2013), Cechy osobowości a doświadczanie szczęścia i poczucie sensu życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Porczyńska-Ciszewska A. (2019), Doświadczanie szczęścia a niepełnosprawność intelektualna, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 24: 53–69.

Seligman M. (2004), Psychologia pozytywna [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Seligman M. (2005), Prawdziwe szczęście, Media Rodzina, Poznań.

Sęk H., Kaczmarek £. (2009), Wstęp [w:] A. Carr, Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, Zysk i S-ka, Poznań.

Sheldon K., Lyubomirsky S. (2006), How to increase and sustain positive emotion: The effects expressing gratitude and visualising best possible selves, Journal of Positive Psychology, 1 (2): 73–82.

Sheldon K., Lyubomirsky S. (2007), Trwały wzrost poziomu szczęścia: perspektywy, praktyki i zalecenia [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Staw B., Sutton R., Pelled L. (1994), Employee positive emotion and favorable outcomes at the workplace, Organisation Science, 5: 51–71.

Stelter Ż. (2013), Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Difin SA, Warszawa.

Tatarkiewicz W. (1979), O szczęściu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Published

2020-05-11

How to Cite

Porczyńska-Ciszewska, A. (2020). The Sense of Happiness of Parents of Children with Intellectual Disabilities . Disability , (38), 266–280. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5697