Satisfaction with life of people with hearing impairment in the context of fulfilling the role of a student and a member of the academic community

Authors

  • Dorota Szulc Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji i Rodziny Węgielek (Katowice)

Keywords:

satisfaction, deaf and hard of hearing students, research among people with hearing impairment

Abstract

The article addresses the issue of satisfaction with life of people with hearing impairment in the context of their role as students and members of the academic community. It introduces the problem of satisfaction as an important issue in the field of psychology and pedagogy. Its most important part is the presentation of the author's research results, along with the assumptions of the research methodology, including the own tool used in the research - the Life Satisfaction Scale in the context of studying. A research group consisting of 114 students with moderate, severe or profound hearing impairment and 295 hearing students, enrolled in over 34 different academic institutions in Poland is described in the text. It presents the results of research analyses that reveal both the general level of satisfaction with life in the context of studying, as well as the areas of life in which students are most or least satisfied. The presented results allow us to draw a conclusion that the fact and degree of damage to the hearing organ do not influence the perceived level of satisfaction. The article ends with an indication of the factors that may influence the shaping of a high level of satisfaction among the respondents, which is important for the issue of strengthening students' involvement in the process of studying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman T. (2011), Proces kształcenia w uniwersytecie w perspektywie potrzeb nauczycieli akademickich i oczekiwań studentów. Raport z badań, Zakład Poligrafii Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Borkowska A., Dobrowolska A., Mrzygłocka-Chojnacka J., Ryńca R. (2018), Satysfakcja studentów Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Raport z badania ewaluacyjnego, https://wiz.pwr.edu.pl/fcp/aGBUKOQtTKlQhbx08SlkTVwVQX2o8DA oHNiwFE1wZDyEPG1gnBVcoFW8SBDRKTxMKRy0SODwBBAEIMQheCFVAORFCHzY/41/public/main/wszjk/sprawozdania/raport_satysfakcja_wiz_2017_18_12_2017. pdf [dostęp: 10.02.2022].

Campbell A., Converse P.E., Rodgers W.L (1976), The quality of American life: Perceptions, evaluation and satisfactions, Russem Sage Foundation, New York.

Cummins R.A. (1997), Assessing Quality of Life [w:] Quality of Life for People With Dissabilities. Models, R.I. Brown (red.), Research and Practice, Cheltenham: Stanley Thornes Ltd.

Czapiński J. (2004), Psychologiczne teorie szczęścia [w:] Pyschologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, J. Czapiński (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Dryżałowska G. (2015), Integracja edukacyjna a integracja społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Krakowiak K. (2003), O wsparcie studentów niesłyszących w społeczności akademickiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Mikut M. (2014), Zaangażowanie w studiowanie czy pozorowanie, Pedagogika Szkoły Wyższej, 1.

Pèrier O. (1992), Dziecko z uszkodzonym słuchem. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne, tłum. T. Gałkowski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Szulc D. (2018), Osoba z uszkodzonym narządem słuchu w przestrzeni edukacyjnej szkoły wyższej. Funkcjonowanie na poziomie zadaniowym, relacji interpersonalnych i osobistym, nieopublikowana praca doktorska, obroniona na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Żuraw Ł. (2015), Stopień satysfakcji ze studiowania w dużym mieście, przypadek studentów geografii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Studia Miejskie, 19.

Published

2022-12-05

How to Cite

Szulc, D. (2022). Satisfaction with life of people with hearing impairment in the context of fulfilling the role of a student and a member of the academic community. Disability - Discourses of Special Education, (45-46), 52–69. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7343

Issue

Section

Artykuły