Speech therapy of patients after COVID-19 infection
Keywords:
COVID-19, impact of the disease, long-COVID syndrome, speech and language therapy, language communication disorders, voice disorders, disorders of primary speech activitiesAbstract
COVID-19 infection caused by SARS-CoV-2 coronavirus leads to multiple consequences. As a result, damage and irregularities in the function of various organs and systems (respiratory, circulatory, digestive or nervous) may occur. Patients who have been infected with the pathogen may experience persistent symptoms known as "long-COVID syndrome." For some people, getting sick with COVID-19 means difficulties in returning to functioning from before the period of infection, as well as a significant deterioration in the quality of life. Research on the long-term effects of the disease is ongoing, but the analyses that have already been carried out show that some patients require rehabilitation conducted in interdisciplinary teams. In the article, the author justifies the need to include speech therapists in these teams. She also answers the question: why and what kind of speech therapy help might patients need after COVID-19 infection? She presents general directions of rehabilitation of language communication disorders, voice, primary speech activities in people who have undergone infection.
Downloads
References
Allisan-Arrighi A.E., Rapoport S.K., Laitman B.M., Bahethi R., Mori M., Woo P., Genden E., Courey M., Kirke D.N. (2022), Long-term upper aerodigestive sequelae as a result of infection with COVID-19, Laryngoscope Investigative Otolaryngology, 7 (2): 476–485.
Cummings L (2022), Long COVID: The Impact on language and communication, https:// cambridgeblog.org [dostęp: 25 05. 2022].
Duszyński J., Afelt A., Ochab-Marcinek A., Owczuk R., Pryć K., Rosińska M., Rychard A., Smiatacz T. (2020), Zrozumieć COVID-19. Opracowanie zespołu ds. COVID-19 przy prezesie Polskiej Akademii Nauk, PAN, Warszawa.
Flisiak R., Horban A., Jaroszewicz J., Kozielewicz D., Mastalerz-Migas A., Owczuk R., Parczewski M., Pawłowska M., Piekarska A., Simon K., Tomasiewicz K., Zarębska-Michaluk D. (2021), Zalecenia postępowania w zakażeniach SARS-CoV-2 Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych (26.04.2021), https://www.mp.pl/ artykuly.html?spec_id=36 [dostęp: 30.04. 2022].
Gacka E. (2021), Wstępne rozpoznanie trudności w zakresie komunikacji językowej, głosu oraz czynności prymarnych u osób po przebytej infekcji COVID-19. Badania własne, Logopedia, 50 (2): 145–156.
Gacka E. (2018), Diagnozowanie i usprawnianie funkcji oddechowej w postępowaniu logopedycznym. Ujęcie teoretyczne i praktyczne [w:] Teoria i praktyka logopedyczna. Wybrane zagadnienia, E. Gacka, M. Kaźmierczak (red.), Wydawnictwo UŁ, Łódź, 71–83.
Gupta A., Madhavan M.V., Sehgal K. i in. (2020), Extrapulmonary manifestations of COVID19, Nature Medicine, 26: 1017–1032.
Helding L., Carroll T.L., Nix J., Johns M.M., LeBorgne W.D. (2022), COVID-19 After Effects: Concerns for Singers, Journal of voice, August 06, https://doi.org/10.1016/j.jvoice. 2020.07.032 [dostęp: 23.05.2022].
Hellmuth J., Barnet T.A., Asken B.M., Kelly J.D., Torres L., Stephens M.L., Greenhouse B., Martin J.N., Chow F.C., Deeks S.G., Greene M., Mille B.L., Annan W., Henrich T.J. (2021), Persistent COVID-19-associated neurocognitive symptoms in non-hospitalized patients, Journal Neurovirology, 27 (1): 191–195.
Jarzyńska-Bućko A., Szkiełkowska A., Mularzuk A., (2018), Postępowanie logopedyczne w zaburzeniach połykania, Nowa Audiofonologia, 7 (4): 47–50.
Kang J., Xue Ch., Zhewei l., Schlop A., Zhang Y., Jiang J.J. (2020), The Therapeutic Effects of Straw Phonation on Vocal Fatigue, Laryngoscope,130 (11): 674–679.
Kingstone T., Taylor A.K., O'Donnell C.A., Atherton H., Blane D.N., Chew-Graham C.A. (2020), Finding the 'right' GP: a qualitative study of the experiences of people with longCOVID, BJGP Open. Dec. 4 (5): bjgpopen20X10114 10.3399/bjgpopen20X1011433 [dostęp: 29.04. 2022].
Kozołub A. (2003), Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, T. Galkowski, G. Jastrzębowska (red.), t. 1, Interdyscyplinarne podstawy logopedii, Wydawnictwo UO, Opole, 127–143.
Ladds E., Rushforth A., Wieringa S., Taylor S., Rayner C., Husain L., Greenhalgh T. (2020), Persistent symptoms after Covid-19: qualitative study of 114 “long Covid” patients and draft quality principles for services, BMC Health Serv. Res. Dec 20; 20 (1): 1144, doi: 10.1186/s12913-020-06001, https://bmchealthsersvres.biomedcentral.com [dostęp 17.05.2022].
Maruszewski M. (1974), Chory z afazją i jego usprawnianie, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Meerschman I., Van Lierde K., Ketels J., Cappieters Ch., Claeys S., D’haeseleer E. (2019), Effect of three semi-occluded vocal tract therapy programmers on the phonation of patients with dysphonia: lip trill, water-resistance therapy and straw phonation, International Journal of Language & Communication Disorders, 52 (1): 50–61.
Mirecka U. (2008), Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii, Logopedia, 37: 235–242.
Morawska J., Niebudek-Bogusz E. (2014), Dysfonia spastyczna – opis przypadku i przegląd piśmiennictwa, Otolaryngologia, 13 (3): 169–175.
Nicolopoulou G.B., Maltezou H.C. (2022), COVID-19 in Children: Where do we Stand?, Archives of Medical Research, Jan. 53 (1): 1–8.
Olszewski J., Bliźniewska-Zielińska H., Pietkiewicz P. (2011), Zaburzenia połykania jako interdyscyplinarny problem diagnostyczny i leczniczy, Polski Przegląd Otolaryngologiczny, Supl. 11: 44–49.
Pąchalska M. (1999), Afazjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
Pluta-Wojciechowska D. (2018), Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.
Ramage A.E. (2020), Potential for Cognitive Communication Impairment in COVID-19 Survivors: A Call to Action for Speech-Language Pathologists, American Journal of SpeechLanguage Pathology, 29 (4): 1821–1832.
Saniasiaya J., Kulasegarah J., Narayanan P. (2021), New-Onest Dysphonia: A Silent Manifestation of COVID-19, Ear. Nose & Throat Journal, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov [dostęp: 24.05. 2022].
Sarkesh A., Sorkhati A.D., Syeykhsaran E., Alinezhad F., Mohammadzadeh N., Hammal N., Baghal H.B.. (2020), Extrapulmonary Clinical Manifestations in COVID-19 Patients, American Journal of Tropical Medicine and Hygiene Nov; 103 (5): 1783–1796.
Sihvo M. (2017), History of the LAX VOX – tube exercise, Lambert Academic Publishing. Specjalne techniki połykania dla chorych, http://polykanie.pl [dostęp: 17.05. 2022].
Szwancyber J., Symela N., Szwinge A., Paprocka J. (2020), COVID-19 – obraz neurologiczny w populacji pediatrycznej, Child Neurology, 29, 59: 11–26.
Śliwińska-Kowalska M., Nebudek-Bogusz E. (red.) (2009), Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Instytut Medycyny Pracy im prof. J. Nofera, Łódź.
Tarnacka B. (2021), Rehabilitacja pacjentów z COVID-19 z objawami neurologicznymi [w:] Pacjent post-COVID-owy. Co zostaje, a co się zmienia, M. Maślińska (red. nauk.), Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji, Warszawa, 67–72.
Yong S.J. (2021), Long COVID or post-COVID-19 syndrome: putative pathophysiology, risk factors, and treatments, Infectious Diseases (Lond), Oct. 53 (10): 737–754.
WHO Coronavirus (COVID-19), Dashbard, https://covid19.who.int [dostęp: 31.05.2022].
Williamson G. (2017), Yawn-sigh-SLT info, https://www.sltinfo.com [dostęp: 19.09.2022].
Wiskirska-Woźnica B. (2016), Wprowadzenie do dysfagii jako problemu wielospecjalistycznego, Otolaryngologia, 15 (2): 59–62.
Zniesienie stanu epidemii COVID-19, https://szczepienia.pzh.gov.pl [dostęp: 17.05.2022].