Changes in parenting an ill and a disabled child

Authors

  • Ewa Janion University of Zielona Góra

Keywords:

parenting roles, disabled child, parents of a disabled child, parents’ subjectivity

Abstract

Over the past twenty years, parenting roles, with regard to children with disability, have undergone major transformations. Those changes came into being after a social-political breakthrough in Poland. Parents, who until the end of 1980’s did not have much influence neither on treatment and rehabilitation methods of their disabled child nor their education, now are actively involved parties in those processes. Their role has evolved from a passive one, subjected to specialists dealing with their child, to an active one. Parents have become rightful partners with doctors, with the right to be involved in all decision-making processes, concerning their child’s treatment methods. They are instantly informed about medical approaches adopted in the treatment and can be actively engaged in hospitalization of their disabled child. Most often, they became continuators of rehabilitation started in medical institutions. Nowadays, parents are in power to decide which educational approach their children is going to be subjected to, whether it is going to be a special needs school, an inclusive school or a public school. Pedagogical-psychological dispensary consultants’ suggestions need not to be taken into account by parents any more. This shift in parenting role can also be noticed in the sphere of parents’ involvement in organizations serving disabled children. They represent their children in associations and foundations, actively struggling for improvement of their child’s life conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakiera L., Stelter Ż. (2010), Rodzicielstwo z perspektywy rodziców dziecka pełnosprawnego i niepełnosprawnego intelektualnie [w:] Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną. „Roczniki Socjologii Rodziny”, nr 20.

Janion E. (2013), Aspekty obecności rodziców na pediatrycznym oddziale szpitalnym – w perspektywie personelu medycznego [w:] Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, E. Zasępa (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa.

Janion E. (2007), Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

Janion E. (2003), Kompetencje opiekuńczo-wychowawcze rodziców dzieci przewlekle chorych, „Nasze Forum”, nr 3–4.

Kościelska M. (1998a), Rodziny dzieci niepełnosprawnych. One są wśród nas, CMPPP, Warszawa.

Kościelska M. (1998b), Trudne macierzyństwo, WSiP, Warszawa.

Kwak A., Wolfe M. (2001), Tradycyjny czy partnerski model realizacji ról rodzinnych? [w:] Rocznik Pedagogiki Rodziny, „Studia i Rozprawy”, t. IV.

Maciarz A. (2006), Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Wydawnictwo Żak, Warszawa.

Makiełło-Jarża G. (1998), Rodzina [w:] Encyklopedia psychologii, W. Szewczuka (red.), Fundacja Innowacja, Warszawa.

Mossakowska B. (2006), Dziecko w szpitalu. Prawa dziecka chorego a przemoc instytucjonalna w placówkach zdrowia publicznego, „Niebieska Linia”, nr 3.

Opozda D. (2007), Wprowadzenie, w: Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 9–10.

Piszczek M. (2000), Różne modele funkcjonowania zespołu specjalistów odpowiedzialnych za diagnozę i edukację dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, „Rewalidacja”, nr 1(7).

Pisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Pisula E. (2012), Rodzice dzieci z autyzmem, PWN, Warszawa.

Popielski K. (2002), Rodzina jako lokus sensus, „Studia Pelpińskie”, nr 33.

Sakowicz-Boboryko A. (2005), Rodzina jako realizator potrzeb edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych, Trans Humana, Białystok.

Skałbania B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.

Sowa J., Wojciechowski F. (2001), Proces rehabilitacji w kontekście rehabilitacyjnym, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów.

Sztompka P. (2002), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Twardowski A. (2014), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Wojciechowski F. (2005), Wyznaczniki odpowiedzialności rodzicielskiej w procesie rehabilitacji. Próba definiowania [w:] Współczesna rodzina polska - jej stan i perspektywy, t. 1, H. Cudak, H. Marzec (red.), Wydawnictwo GWSP, Mysłowice.

Woynarowska B. (red.) (2010), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Akty prawne

Europejska Karta Praw Dziecka w Szpitalu, (http://www2.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=m4&ms=1&ml=pl&mi=5&mx=0&mt&my=5&ma=01435).

Karta Praw Dziecka – Pacjenta, http://brpd.gov.pl/aktualnosci/karta-praw-dziecka-pacjenta.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz. U. z 2015 r., poz. 2082.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, Dz. U. z 2012 r., poz. 736.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2013 r., poz. 532.

Standardy w profilaktyce i opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (2003), Instytut Matki i Dziecka, Warszawa.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2015 r., poz. 2156.

Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego, Dz. Urz. MEN, Nr 9, poz. 36.

Published

2018-09-05

How to Cite

Janion, E. (2018). Changes in parenting an ill and a disabled child. Disability , (30), 311–323. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8501