Practical dimension of probation for people with disabilities in Poland – case study

Authors

  • Małgorzata Osińska Maria Curie-Sklodowska University in Lublin

Keywords:

disability, probation, court-appointed probation officer, case study

Abstract

Correctional work with disabled people who have various limitations in the physical or intellectual sphere, confronts probation officers with tasks that are significantly different from those undertaken towards people able in body and mind. Cooperation with a disabled person requires not only the probation officer‘s adaptation to the ensuing situation and the interaction that diverges from the so-called common-law comportance but also thorough theoretical preparation. Probation officers need systematic training on possible earthly interactions. In the course of supervised activity, the probation officer is unaided and limited only to their own diagnosis of complex problems. Their instrument of action in these cases is practically the same as in “ordinary” supervision. As a result, supervision of a disabled person can become an additional punishment and a nuisance rather than an opportunity for social inclusion. The aim of this study is to draw attention to the situation of people with disabilities who as perpetrators of a crime have been drowned under the supervision of court-appointed probation officers, but also the description of their actions and the difficulties encountered. The method adopted in the work is an individual case study. The case analysis concerns a man with a handicap under the care of a guardian in connection with a criminal offense along with a description of the work plan and the probation officers‘ interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bałandynowicz A. (2010), Prawo socjalne i prawo karne pozbawione sumienia – ekskluzja społeczna jednostki [w:] Problemy współczesnej resocjalizacji, L. Pytka, B. M. Nowak (red.) Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa.

Bałandynowicz A. (2007), Kuratela dla dorosłych – pomoc w przystosowaniu do życia w społeczeństwie, „Prokuratura i Prawo”, nr 9, s. 5–28.

Bałandynowicz A. (2011), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Wolters Kluwer, Warszawa.

Bębas S. (2014), Metody i formy oddziaływań wychowawczych kuratorów sądowych, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. 33, s. 130–147.

Bielecka E. (2012), Streetworker a kurator sądowy – szkic porównawczy, Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, t. 19, s. 193–216.

Braun P. (2013), Osoba niepełnosprawna w izolacji penitencjarnej, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 2(7), s. 129–151.

Brzezińska A. I, Kaczan R., Piotrowski K., Sijko K., Rycielski P., Wierzbicka-Wiszejko D. (2008), Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: czynniki społeczno – demograficzne, „Nauka”, nr 1, s. 129–150.

Dykcik W. (2009), Interkulturowe i makrospołeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami niepełnosprawnymi, „Niepełnosprawność”, nr 1, s. 25–58.

http://www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.php [dostęp: 26.04.2017].

Iwanowska A. (2011), Marginalizacja i wykluczenie społeczne skazanych na karę pozbawienia wolności – unormowania prawne służące jej ograniczeniu, „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 71,s. 87–106.

Kalaman M., Kalaman M. (2012), Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec osób niepełnosprawnych psychicznie i fizycznie w polskim więziennictwie w przeszłości i obecnie, [w:] Żmichrowska M. (red.) Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, „Zeszyty Pedagogiczno–Medyczne”, t. 18, s. 133–149.

Kosterkiewicz W., Kościelski K. (2006), Prowadzenie oddziaływań terapeutycznych w stosunku do więźniów młodocianych (na przykładzie jednostek penitencjarnych okręgu poznańskiego), „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu”, nr 2, s. 213–223.

Kożuch A., Marzec I. (2014), Studium przypadku jako strategia badawcza w naukach społecznych, „Zeszyty Naukowe WSOWL”, nr 2(172), s. 32–44.

Krause A. (2009), Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych, „Niepełnosprawność”, nr 1, s. 9–24.

Kurlak I. (2016), Więzienna służba zdrowia w trosce o stan zdrowia osób przewlekle chorych, zaburzonych i niepełnosprawnych, „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 283–296.

Machel H. (2012), Rola terapii w resocjalizacji penitencjarnej, „Resocjalizacja Polska”, nr 3.

Kurnik R. (2000), Osoby niepełnosprawne psychicznie w polskim systemie penitencjarnym – aspekty prawne, „Postępy Psychiatrii i Neurologii, suplement”, nr 2(10), s. 307–311.

Marszałek L. (2007), Społeczny kontekst niepełnosprawności, „Seminare”, nr 24, s. 339–353.

Nowak B.M. (2009–2010), Uwarunkowania skuteczności pracy kuratorskiej, „Szkice Podlaskie”, nr 17–18, s. 291–299.

Opora R. (2010), Refleksje na temat współczesnej resocjalizacji w kontekście jej efektywności, „Resocjalizacja Polska”, nr 1, s. 211–220.

Opora R. (2011), Efektywność i możliwości jej oceny w instytucji kurateli sądowej, „Probacja”, nr 3, s. 65–72.

Opora R. (2012), Współczesne modele resocjalizacji oraz perspektywy na przyszłość, „Niepełnosprawność”, nr 8, s. 59–68.

Paluszkiewicz M. (2015), Prawne pojęcie niepełnosprawności, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. XCV, s.77–98.

Pierzchała K. (2011), Przestępstwo. Probacja alternatywą dla kary pozbawienia wolności, „Probacja”, nr 4, s. 5–26.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych, na podstawie art. 176 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. poz. 557, z późn. zm.).

Stańdo-Kawecka B. (2010), O koncepcji resocjalizacji w polskiej literaturze naukowej polemicznie, „Probacja”, nr 1, s. 108–124.

Stasiak K., Liszke W. (2014), Wychowawczo – zapobiegawcza funkcja dozoru [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, T. Jedynak, K. Stasiak (red.), LexisNexis, Warszawa.

Stępniak P. (2007), Praca socjalna w postępowaniu ze skazanymi, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXIX – zeszyt 4, s. 159–173.

Tylewska-Nowak B. (2013), Wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na postrzeganie dorosłości osób z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, „Studia Edukacyjne”, nr 25, s. 160–168.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90 poz. 557).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89 poz. 555).

Węgliński A. (2013), Zasoby osobiste i kompetencje zawodowe kuratorów sądowych niezbędne w pracy z osobą dozorowaną z problemem alkoholowym, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXII, s. 343–364.

Węgliński A. (2014), Motywowanie skazanych z problemem alkoholowym do samowychowania w warunkach wolności dozorowanej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXIII, s. 63–81.

Wojnarska A. (2000), Studium indywidualnych przypadków jako metoda diagnostyczno-terapeutyczna, „Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej”, nr 48, s. 145–157.

Published

2017-12-18

How to Cite

Osińska, M. (2017). Practical dimension of probation for people with disabilities in Poland – case study. Disability , (28), 133–149. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9211