Związki partnerskie w perspektywie kobiet z niepełnosprawnością intelektualną
Słowa kluczowe:
związki partnerskie, kobiety, niepełnosprawność intelektualna, bariery społeczneAbstrakt
W ostatnich latach widoczny jest wzrost zainteresowania problematyką seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną (m.in. Kijak 2011; Kościelska 2000; Żyta 2013), jednakże wciąż niewiele badań obiera jako swój przedmiot zainteresowań takie zagadnienia, jak związki partnerskie, małżeństwa czy pełnienie roli rodzicielskiej przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Badania, które zostały zaprezentowane w artykule, przedstawiają postrzeganie związków partnerskich przez kobiety z niepełnosprawnością intelektualną. W trakcie analizy wyłoniło się sześć płaszczyzn, które dotyczą związków partnerskich, znaczenia miłości oraz sposobów jej definiowania, relacji zachodzących między partnerami, roli kobiety oraz partnera w związku partnerskim, a także postaw najbliższego otoczenia oraz społeczeństwa wobec związków partnerskich osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Downloads
Bibliografia
Cytowska B. (2011), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryncie codzienności, Adam Marszałek, Toruń.
Kijak R. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kijak R. (2011), Oblicza seksualności osób niepełnosprawnych: wątki rozproszone w pedagogice specjalnej, KONSPEKT, nr 3 (40), s. 161–166.
Kijak R. (2012), Tożsamość dotycząca roli seksualnej – seksualność, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kijak R. (2013), Niepełnosprawność intelektualna – między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kościelska M. (2000) Być kobietą, być mężczyzną – co to znaczy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie, PSOUU, Warszawa.
Kvale S. (2004), Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa.
Lauch-Żak J. (2001), Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym, UAM, Poznań.
Łobocki M. (2001), Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa.
Żyta, A. (2013), Małżeństwa i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania współczesności, Edukacja Dorosłych, 2.