Opinie społeczności holenderskiej dotyczące funkcjonowania Fundacji na Rzecz Kontaktów Alternatywnych (Suchting Alternative Relatiebemeideling, SAR) – raport z badań pilotażowych

Autor

  • Anna Bernacka Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, seksualność, wsparcie

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w dwóch miastach holenderskich. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Zastosowano kwestionariusz ankiety, który zawierał 11 pytań zamkniętych. Badanie dotyczyło opinii Holendrów na temat Fundacji Alternatywnych Kontaktów i jej działania. Wyniki badań wskazują na liberalne podejście do typu form wsparcia udzielanego osobom niepełnosprawnym. Holenderska społeczność wie o działaniu takiej organizacji oraz przyjmuje i akceptuje takie formy wsparcia dla życia intymnego ludzi z niepełnosprawnościami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Drozd E. (2010), Problem edukacji seksualnej młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie [w:] Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia, Z. Palak (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Drummond E. (2006), Attitudes towards sexuality: A pilot study in Ireland, „Learning Disability Practise, vol. 9(4), s. 28–34.

Fundacja na Rzecz Kontaktów Alternatywnych, http://www.stichtingsar.nl/EN_index.html [dostęp: 25.05.2014].

Giryński A. (2005), Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie w świetle opinii rodziców i nauczycieli [w:] Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwalnianie od schematów i uprzedzeń, J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa.

Huszcz, M. (1999), Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo WARS, Warszawa.

Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie [w:] Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowskiej, A. Giryński, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Karwacka M. (2005), Rodzice wobec seksualności dziecka niepełnosprawnego [w:] Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwalnianie od schematów i uprzedzeń, J. Głodkowskiej, A. Giryński (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa.

Kijak R. (2014), Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina, PWN, Warszawa. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, https://www.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych [dostęp 27.09.2017].

Loebl W., Nowak – Lipińska K. (2002), Fatamorgana” wysp szczęśliwych”, czyli o realizacji płciowości osób niepełnosprawnych fizycznie [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej. Od tradycjonalizmu do ponowoczesności, E. Górniewicz, A. Krause (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Parchomiuk M. (2013), Postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Parchomiuk M. (2016), Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Powszechna Deklaracja Praw Seksualnych, http://www.heal.pl/pliki/DeklaracjaPrawSeks.pdf [dostęp:27.09.2017].

Swago-Wilson A. (2009), Perception of sex education for individuals with developmental and cognitive disability: A four cohort study, „Sexuality and disability”, vol. 27(4), s. 223–228.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-05

Jak cytować

Bernacka, A. (2018). Opinie społeczności holenderskiej dotyczące funkcjonowania Fundacji na Rzecz Kontaktów Alternatywnych (Suchting Alternative Relatiebemeideling, SAR) – raport z badań pilotażowych. Niepełnosprawność, (30), 259–267. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8466