Filmowe asamblaże. Analiza stylu wizualnego Wesa Andersona

  • Paulina Pohl Uniwersytet Gdański
Słowa kluczowe: Wes Anderson, visual style

Abstrakt

Within the last 15 years, Wes Anderson has become one of the most recognizable American directors. From his debut Bottle Rocket to his last movie Isle of Dogs, he has built a specific world full of quirky characters, fancy items, all engulfed in a particularly idiosyncratic visual style. The article tries to point out that the dominance of Anderson’s cinema is precisely his visual style and creation of a cinematic space. The visual perspective seems to be the most suitable and, at the same time, prolific to analyse his filmography. The article investigates  Anderson’s way of building mise-en-scène. How does he use symmetrical frames, closed composition, or scenographic elements, what is the point of all this hassle? However, the most essential angle is strictly connected to production studies – creating space in pre-production (break-downs, storyboards, location hunting), which defines the style of Anderson. The article traces differences between production and design in his feature films and the animated Fantastic Mr Fox and Isle of Dogs. Seeking hyper realistic locations, spending most of the budget on authentic World War II ships or simply adapting interiors – those cases will help to dwell in the cinematic mind of the American director. Finally, the paper tries to prove that analysing the production side can tell us a huge amount about Anderson’s visual style and world-building.

Bibliografia

Anderson, W., Baumbach, N. (2009). Roald Dahl’s Fantastic Mr Fox. The Official Screenplay. London: Puffin.

Beck, J. (red). (2006). Sztuka animacji od ołówka do piksela, Historia filmu animowanego (tłum. E. Romkowska, A. Kołodyński). Warszawa: Arkady.

Bellantoni, P. (2005). Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie(tłum. M. Dańczyszyn). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Block, B. (2010). Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych (tłum. M. Kuczbajska). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Bordwell, D., Thompson, K. (2010). Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie(tłum. B. Rosińska). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Brown, B. (2009). Światło w filmie(tłum. K. Kosińska). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Czyżewski, S. (1993). Perfekcja warsztatowa w filmie jako wartość estetyczna, [w:] M. Salska-Kaca (red.), Z problemów poetyki filmu. Łódź.

Desowitz, B. (2018). „Isle of Dogs”: How Team Wes Anderson Created a Stop-Motion Love Letter to Japanese Cinema. „Indiewire”. https://www.indiewire.com/2018/03/isle-of-dogs-wes-anderson-stop-motion-animation-japanese-cinema-1201942149/ (dostęp: 23.04.2018).

Mercado, G. (2011). Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji(tłum. R. Mączyński). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Murphy, M. (2018), Making the Dogs of „Isle of Dogs”. „The New York Times”. https://www.nytimes.com/2018/03/21/movies/isle-of-dogs-behind-the-scenes-wes-anderson.html (dostęp: 23.04.2018).

Simon, M. (2009). Storyboard. Ruch w sztuce filmowej (tłum. A. Bigda). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Sitkiewicz, P. (2009) Małe wielkie kino. Gdańsk: słowo/obraz trytoria.

Starski, A., Stanisławska, I. (2013). Scenografia. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Warner, J. (2013). The Fantastic Mr. Anderson. Anaheim, Ca: CreateSpace.

Zabłocki, M. (2013). Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Zoller Seitz, M. (2013). The Wes Anderson Collection. New York: Abrams & Chronicle Books.

Zoller Seitz, M. (2015). The Wes Anderson Collecton: The Grand Budapest Hotel. New York: Abrams & Chronicle Books.

Opublikowane
2018-06-30
Jak cytować
Pohl, P. (2018). Filmowe asamblaże. Analiza stylu wizualnego Wesa Andersona. Panoptikum, (19), 159-175. https://doi.org/10.26881/pan.2018.19.11