I tak oto kończy się świat...: Jubileusz, The Last of England i współczesność jako Apokalipsa

Autor

  • Dagmara Rode Uniwersytet Łódzki

Abstrakt

The article interprets the apocalyptic visions of the future in two films of British filmmaker Derek Jarman. Both Jubilee and The Last of England contrast Arcadian images of the past (Elizabethan period in first case, director’s childhood in the second) with the contemporary/future world of chaos and destruction to make a clear political commentary. Jubilee seems to concentrate on the influence of mass media on society and the possibility of resistance. The Last of England, edited after Jarman was diagnosed HIV-positive, refers to politics of Thatcher’s government, but also reveals a deep personal crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2010-03-30

Jak cytować

Rode, D. (2010). I tak oto kończy się świat.: Jubileusz, The Last of England i współczesność jako Apokalipsa. Panoptikum, (9), 120–132. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/panoptikum/article/view/288

Numer

Dział

Artykuł