Sztuka performansu po "The Artist Is Present". Kontynuacja działań Mariny Abramović w twórczości jej uczniów

Autor

  • Weronika Metlenga Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2019.21.09

Słowa kluczowe:

Marina Abramović, performance, institutionalization of art practice

Abstrakt

Performance art, recognized in the second half of the 20th century as niche and alternative, is currently perceived as one of the most popular genres of contemporary art. The difference that has raised due to the development of performance art is evident not only in the way a performance is created, but mainly in changing the perception of the work of art. The opening of the Marina Abramović Institute and the performance The Artist Is Present, became the main turning point showing this change. The aim of this article is to present how the art of Marina Abramović, which she consistently created for more than four decades, evolves in the works of the new generations of performers. Qualitative research based on film, interviews, exhibitions and publications related to the subject is the base for these considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Abramović, M. (2003), Student Body: Workshops, 1979–2003: Performances, 1993– 2003. Milan: Charta.

Beuys, J. (1999), Każdy artystą, [w:] Zmierzch estetyki - rzekomy czy autentyczny?, red. S. Morawski. Warszawa: Czytelnik.

Biesenbach, K. (2010), Marina Abramović: The Artist Is Present. New York: The Museum of Modern Art.

Bishop, C. (2007), Rzeczywistość reżyserowana – sztuka z udziałem prawdziwych ludzi, „Muzeum”, nr 2, s. 9-12.

Blistein, J. (2013), Jay-Z Performs ‘Picasso Baby’ for Six Hours in New York Gallery. Rolling Stone, http://www.rollingstone.com/music/news/jay-z-performs-picasso-baby-for-six- hours-in-new-york-gallery-20130710. Dostęp 25.04.2016.

Domańska, E. (2007), „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 48-61.

Fischer-Lichte, E. (2008), Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Goldberg, R. (2004), Performance: live art since the 60s. London: Thames & Hudson.

Levine, C. (2013), Od prowokacji do demokracji, czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, przeł. A. Górny. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Reynolds, B. (2014), Performance studies: Key Words, Concepts and Theories. New York: Palgrave.

Schechner, R. (2006), Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych.

Vergine, L. (2000), Body art and performance: the body as language. Milan: Skira Paperbacks.

Westscott, J. (2010), When Marina Abramović Dies: a Biography. Cambridge: MIT Press.

Zhao B. (2016), [Informacje uzyskane na podstawie wywiadu przeprowadzonego przez autorkę w 2016 roku z Billy’m Zhao, pracownikiem Instytutu Mariny Abramović.]

Multimedia

Rooms, http://www.fondationbeyeler.ch/en/exhibitions/14rooms, (dostęp: 3.11.2016).

Abramović, M. (2013a). Marina Abramović about her Workshops, Method and the Institute Project, https://www.youtube.com/watch?v=INskELPCW9o, (dostęp: 11.02.2016).

Abramović, M. (2013b). Marina Abramovic | Interview pt. 7 | TimesTalks, https://www. youtube.com/watch?v=U8o8fXo4ysM, (dostęp: 3.11.2016).

Abramović, M. (2015). An Art Made of Trust, Vulnerability and Connection | Marina Abramović | TED Talks, https://www.youtube.com/watch?v=M4so_Z9a_u0, (dostęp: 21.04.2016).

Body of Work, http://www.elanakatz.eu/works/body-of-work/, (dostęp: 3.11.2016).

Davis, R. (2014). 14 Rooms: Interview with Choreographer Rebecca Davis, https://www. youtube.com/watch?v=U5Tad6YmxjM, (dostęp: 3.11.2016).

James Franco Covered in Gold (ICONOCLASTS – Episode 1, Season 6) (Clip 1), https:// www.youtube.com/watch?v=y4vRPXvmIic, (dostęp: 2.11.2016).

JAY Z – Picasso Baby: A Performance Film Art, https://vimeo.com/80930630, (dostęp: 2.11.2016).

JAY Z’s Picasso Baby: A Performance Art Film Preview, https://www.youtube.com/ watch?v=NETB83v42Zk, (dostęp: 15.04.2016).

Maria Jose Arjona. Biography, http://www.jcva.org/artist.asp?artistid=87&catid=1, (dostęp: 3.11.2016).

Maria Jose Arjona. Selected works, http://www.jcva.org/artist. asp?artistid=87&catid=1&sec=3, (dostęp: 3.11.2016).

Marina Abramović. Do czysta/The Cleaner, https://marina.csw.torun.pl, (dostęp: 12.07.2019).

Marina Abramovic Inistitute (MAI). [THE BEGINNINGS OF MAI], https://mai.art/ about-mai/, (dostęp: 21.04.2016).

Moderna Museet Årsredovisning 2017, https://www.modernamuseet.se/stockholm/wp- content/uploads/sites/3/2015/05/arsredovisning-2017.pdf, (dostęp: 20.08.2019).

MoMA. 2010. [Marina Abramović: The Artist Is Present], https://www.moma.org/calen- dar/exhibitions/964, (dostęp: 3.11.2016).

Przeciwnicy wystawy Mariny Abramović w CSW w Toruniu, https://www.youtube.com/ watch?v=BGlFErNlMvk, (dostęp: 20.08.2019).

Refrain (2013), http://www.abigaillevine.com/works/refrain-2013, (dostęp: 3.11.2016).

The Abramović Method Practiced by Lady Gaga, https://vimeo.com/71919803, (dostęp: 2.11.2016).

Pobrania

Opublikowane

2019-06-25

Jak cytować

Metlenga, W. (2019). Sztuka performansu po "The Artist Is Present". Kontynuacja działań Mariny Abramović w twórczości jej uczniów . Panoptikum, (21), 149–162. https://doi.org/10.26881/pan.2019.21.09

Numer

Dział

Varia