Dokument z pulpitu. O kulisach powstania, narracji i kontekstach Transformers: The Premake Kevina B. Lee

Autor

  • Paweł Biliński Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2020.24.07

Słowa kluczowe:

video essay, Lee, Transformers, documentary, desktop, YouTube

Abstrakt

The paper focuses on an analysis of Kevin B. Lee’s video essay Transformers: The Premake. The Author refers to the narrative components of the film and to the context of its production (which is also one of the themes of the analyzed video essay). Transformers: The Premake is characterized not only by the work of Lee – one of the most appreciated contemporary video essayists – but also as a film on production and audience studies. As a desktop documentary, Lee’s vi­deo essay is a self-reflexive film in which the main topic – in this case the more or less conscious participation of spectators in the process of the promotion of Mi­chael Bay’s Transformers: Age of Extinction – remains as important as the editing of The Premake: video essay on the work of contemporary film/video essayist, who shapes the narration of his film with the usage of material available on the Internet (videos on YouTube or Vimeo) and available software (Adobe Premiere, Google Maps, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamczak, M. (2019 ). Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood, Europa, Chiny. Warsza¬wa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Adamczak, M. (2015). Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnie¬nie filmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Avissar, A., DiGravio, W., Lee, G. (2020). The Best Video Essays of 2019, https://www2. bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/polls-surveys/best-video-essays-2019 (dostęp: 20.08.2020).

Bešlagić, L. (2019). Computer Interface as Film: Post-Media Aesthetics of Desktop Do¬cumentary, Am Journal, No. 20.

Biliński, P. (2016). Palimpsesty. Wideoeseistyka Kevina B. Lee, Ekrany, nr 5.

Boone, S. (2014). Kevin B. Lee’s Transformers: The Premake, https://www.rogerebert.com/features/kevin-b-lees-transformers-the-premake (dostęp: 28.09.2020).

Burgess, J., Green, J. (2014). Przedsiębiorczy vloger: kultura uczestnictwa poza podzia¬łem na profesjonalistów i amatorów (tłum. D. Rode). W: Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Davis, D.W. (2010). Market and Marketization in the China Film Business, Cinema Journal, Vol. 49, No. 3.

Demiańczuk, J. (2020). Chinawood, Polityka, nr 38.

Eisenberg, E. (2014). Transformers: Age of Extinction Viral Found In New Trailer, https://www.cinemablend.com/news/Transformers-Age-Extinction-Viral-Found-Tra¬iler-41961.html (dostęp: 20.09.2020).

Elsaesser, T. (2012). Kinofilia albo pożytki z odczarowania (tłum. M. Szczubiałka), Panoptikum, nr 11.

Franich, D. (2014). Transformers: The Premake Is the Best Transformers Movie Ever, Entertainment Weekly, https://ew.com/article/2014/06/19/transformers-premake/ (dostęp: 29.09.2020).

Galibert-Laîné, Ch. (2018). Watching the Pain of Others, https://vimeo.com/298425068 (dostęp 30.09.2020).

Galibert-Laîné, Ch., Lee, K. B. (2018). Reading // Binging // Benning, https://vimeo. com/252840859 (dostęp 30.09.2020).

Kokas, A. (2017). Hollywood Made in China. Oakland: University of California Press.

Koschany, R. (2018). Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tema¬tyczna i sztuka interpretacji, Kwartalnik Filmowy, nr 104.

Kożuchowski, T. (2019). Making-of. (Nie)zwykły dodatek, Ekrany, nr 3–4.

Krasnowolski, M., Murczyńska, J. (2020). Mulan, czyli Chiny w Hollywood, [odci¬nekpodcastu Azja kręci. Podcast filmowy], https://azjakreci.podbean.com/e/azja-kreci-od¬cinek-13-mulan-czyli-chiny-w-hollywood/ (dostęp: 29.09.2020).

Kurz, I. (2010). „I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com – odmiany kinofilii. W: Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, A. Gwóźdź (red.). Kraków: Universitas.

Lee, K.B.(2015). Breaking through the Screen. The Video Essays of Mark Rappaport, https:// vimeo.com/196762561 (dostęp: 20.08.2020).

Lee, K.B. (2020). Learning Farocki, https://www.alsolikelife.com/learning-farocki (do¬stęp: 20.08.2020).

Lee, K.B. (2020). The Making of Transformers the Premake, https://vimeo. com/415018869 (dostęp: 20.08.2020).

Lee, K.B. (2009). The Viewer as Creator. On Shooting Down Pictures Video Essays, https://www.kunst-der-vermittlung.de/dossiers/internet-weblogs/kevin-lee-on-shooting -down-pictures/ (dostęp: 20.08.2020).

Liebman, M. (2014). Transformers: Age of Extinction Blu-ray Review. These Transfor¬mers Haven’t Changed, https://www.blu-ray.com/movies/Transformers-Age-of-Extinction -Blu-ray/83888/#Review (dostęp: 20.08.2020).

Liguziński, S. (2012). Wideoesej. Zapiski na marginesach, Ekrany, nr 6.

Lopate, P. (2020). Mark Rappaport’s Essay Films, Cineaste, Vol. 45, No. 2.

Nguyen, J. (2014). Will Grimlock speak Mandarin in Transformers: Age of Extinction?, http://nerdreactor.com/2014/02/02/will-grimlock-speak-mandarin-in-transformers-age -of-extinction/ (dostęp: 30.09.2020).

Skinner, C. (2014). Transformers: The Premake Takes an Amusing Look at „Crowdsourced Movie Promotion”, https://www.craigskinnerfilm.com/transformers-the-premake-takes -an-amusing-look-at-crowdsourced-movie-promotion/ (dostęp: 20.08.2020).

Steffen, D. (2015). Exploring Virtual Space: Talking Transformers: The Premake with Kevin B. Lee, https://truefalse.org/exploring-virtual-space-talking-transformers-the-pre¬make-with-kevin-b-lee/ (dostęp: 20.08.2020).

Świętochowska, G. (2018). Wideoesej, czyli od Chrisa Markera do Fandoru. Historia awansu pewnej formy audiowizualnej wyrosłej z kinofilii, Kwartalnik Filmowy, nr 104.

Zając, B. (2010). Między słowem a obrazem. Dyskurs eseju filmowego, Kwartalnik Filmowy, nr 71–72.

Zhou, T. (2014). What Is Bayhem?, https://vimeo.com/99798626 (dostęp: 24.09.2020).

Pobrania

Opublikowane

2020-11-23

Jak cytować

Biliński, P. (2020). Dokument z pulpitu. O kulisach powstania, narracji i kontekstach Transformers: The Premake Kevina B. Lee. Panoptikum, (24), 104–121. https://doi.org/10.26881/pan.2020.24.07