Educational Potential of Animated Films in Poland
DOI:
https://doi.org/10.26881/pan.2017.18.07Słowa kluczowe:
film literacy, film educationAbstrakt
The paper describes events which are focused on Polish animation, with special regards to their educational values. The thesis refers to the importance of the Polish Film Institute, higher education, film workshops and film festivals for Polish animations. The most important part of the paper describes animation film festivals. Film festivals are portrayed as the most extensive educational platform, because of which the whole paper centres on an understanding of the issue through festival studies. The author evokes theories of the field configuring events by Bernard Leca, Charles-Clemens Rüling and Dominique Puthod. In the paper the Polish animation film scene is described as heterogeneous, however, filmmakers who make animations are evolving a coherent vision of it. Helpful in this process is the Polish Animation Producers Association. In the final part of the paper the author focuses on O!PLA. The Festival of Polish Animation. This event can be interpreted as a something more than a field-configuring event, and described as a communicator of the convergence of expertise (term of Grzegorz D. Stunża and associates).
Downloads
Bibliografia
Badanie polskiego rynku animacji i VXH. Raport końcowy 2015. http://ecorys.pl/zalaczniki/publikacje/88/Badanie%20polskiego
%20rynku%20animacji%20i%20VFX.pdf (access: 15.09.2016).
Beck, J. (ed.) (2004). Animation Art. From Pencil to Pixel, the World of Cartoon, Anime and CGI. New York: Harper Design.
Berg, M. (2016). “The Most Expensive Movies Ever Made.” Forbes, 27 April. http://www.forbes.com/sites/maddieberg/2016/04/27/the-most-expensive-movies-ever-made/ (access: 25.08.2016).
Bordwell, D., Thompson, K. (1990). Film Art. An Introduction. New York: McGraw-Hill.
Bosma, P. (2015). Genesis and Growth of the Holland Animation Film Festival (HAFF). A Concise Survey of Critical Conditions. http://www.peterbosma.info/?p=english&english=23 (access: 15.09.2016).
Ciszewska, E. (2015). “The Se-Ma-For Film Studio from 1990 to 1999.” Images. The International Journal of European Films Performing Arts and Audiovisual Communication, vol. XVII, no. 26. DOI: http://dx.doi.org/10.14746/i.2015.26.24.
Irzykowski, K. (1924). Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.
Kardas, P., Świetlińska, M. (2014). “O!PLA dotarła już na cztery kontynenty. Wywiadz Piotrem Kardasem.” Plaster łódzki, 20 June. http://www.plasterlodzki.pl/fillm/aktualnocifilmowe/ 10278-opla-dotara-ju-na-cztery-kontynenty-wywiad-z-piotrem-kardasem (access: 25.08.2016).
Leca, B., Rüling, Ch.-C., Puthod, D. (2015). “Animated Times. Critical Transitions and the Maintenance of Field-Configuring Events.” Industry and Innovation, no. 22.
Newsweek.pl (2015). Pospieszalski, Stankiewicz i Ziemkiewicz zakręcą polskim kinem? 15 December. http://www.newsweek.pl/kultura/nowi-eksperci-polskiego-instytutu-sztukifilmowej-prawicowi-publicysci-i-dziennikarze,artykuly,375857,1.html (access: 15.09.2016).
Pisf.pl. Polski Instytut Sztuki Filmowej. https://www.pisf.pl/aktualnosci/warsztaty-animacjadla- kazdego (access: 25.08.2016); https://www.pisf.pl/dotacje/dofinansowane-projekty (access: 25.08.2016); https://www.pisf.pl/instytut/nagrody-pisf/laureaci-nagrod-pisf (access: 25.08.2016).
Piwowarska, D. (2008). Antropologia, [in:] I. Kurz (ed.), Teraz! Animacja kultury. Warszawa: Stowarzyszenie “Katedra Kultury”, IKP UW.
Pogranicze.sejny.pl. Ośrodek “Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”. http://pogranicze.sejny.pl/ historia_projektu,780-1,7716.html (access: 25.08.2016).
Polskaanimacja.wordpress.com. O!PLA Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji. https://polskaanimacja.wordpress.com (access: 25.08.2016).
Sppa.eu. Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji. http://sppa.eu/en/ (access: 27.08.2017).
Reksnis, D. (2008). Edukacja, [in:] I. Kurz (ed.), Teraz! Animacja kultury. Warszawa: Stowarzyszenie “Katedra Kultury”, IKP UW.
Rüling, Ch.-C. (2009). Festivals as Field-Configuring Events. The Annecy International Animated Film Festival and Market. https://www.researchgate.net/publication/228434400_Festivals_as_field-configuring_events_The_Annecy_International_Animated_Film_Festival_and_Market (access: 15.09.2016).
Sieloń-Galusek, D. (2010). “Sejny – centrum świata.” Kultura Enter, no. 22/23.
http://kulturaenter.com/?p=2579#more-2579 (access: 25.08.2016).
Stoptrik.eu. http://stoptrik.eu/pl/node/57 (access: 25.08.2016).
Strunża, G. D., Dąbrowska, A. J., Drzewiecki, P., Jasiewicz, J., Lipszyc, J. (2012). Konwergencja kompetencji – definicje edukacji medialnej i informacyjnej, [in:] J. Lipszyc (ed.), Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.
Stunża, G. D. (2012). Edukacja zaangażowana: (nowe) media w projektach kulturalnych, [in:] A. Stańczuk, I. Żerek, M. Adamiec, E. Krupa, J. Drozda, M. Herbich (eds.), Nowe media + animacja kultury. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Sulima, R. (2002). Antropologia codzienności, [in:] G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (eds.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej.
Wilding, R. (2012). “Top 100 Schools for Animation, Gaming, and Design.” Animation Career Review, 17 April. http://www.animationcareerreview.com/articles/top-100-schools-animationgaming- and-design?page=0,0 (access: 25.08.2016).
Wojcieszek, P., Guszkowski, P. (2011). Przemysław Wojcieszek: trzeba to rozp***! (interview). 19 May. http://film.onet.pl/artykuly-i-wywiady/przemyslaw-wojcieszek-trzeba-to-rozp/qnk3p (access: 15.09.2016).
Wróblewska, A. (2010). “Raport o producentach polskiej animacji.” Magazyn Filmowy SFP, no. 4.
Wróblewska, A. (2016). 56. KFF. Forum dokumenty i animacji SFP. Vol. I. 5 June. https://www. sfp.org.pl/2016/wydarzenia,5,23295,1,1,-.html (access: 28.06.2017).