Quo Vadis? by Enrico Guazzoni and Quo Vadis? by Gabriellino D’Annunzio: Production – Dramaturgy – Reception
DOI:
https://doi.org/10.26881/pan.2017.18.15Słowa kluczowe:
fiction’s film versionAbstrakt
The paper concentrates on two feature films based upon Henryk Sienkiewicz’s novel about ancient Rome – Quo Vadis? (dir. Enrico Guazzoni [1913]) and Quo Vadis? (dir. Gabriellino D’Annunzio, Georg Jacoby [1925]). Both films belong to the peplum genre, popular during the era of silent cinema. The paper reconstructs production circumstances of both films as well as their historical reception. It is argued that both films can be seen through the prism of socio-political contexts, including the colonial ambitions of the Italian state.
Downloads
Bibliografia
Banaszkiewicz, W. (1974). “Sienkiewicz w kinematografie.” Film na Świecie, no. 7.
Bernardini, A., Martinelli, V. (1994). Il Cinema muto italiano. I film degli anni d’oro. Torino-Roma: Nuova ERI CSC.
Brunetta, G. (1995). Cent’anni di cinema italiano. Vol. 1: Dalle origini alla seconda Guerra mondiale. Bari-Roma: Laterza.
Diederichs, H. (2016). Kino i kunszt słowa. O dyskusjach niemieckiej inteligencji literackiej w latach 1910-1915, [in:] A. Dębski, M. Loiperdinger (eds.), Kintop: Antologia wczesnego kina (część II). Wrocław: Wydawnictwo Atut.
Helman, A. (2014). Quo vadis, domine? Cztery adaptacje powieści Henryka Sienkiewicza, [in:] T. Lubelski (ed.), Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej. Kraków: Universitas.
Hendrykowska, M. (1995). “Pierwszy spektakl dla mas. Quo Vadis Enrico Guazzoniego na ziemiach polskich (1913–1914).” Iluzjon, no. 1–4.
Irzykowski, K. (1925). Wiadomości Literackie, no. 47.
Irzykowski, K. (1982). Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kurowska, B., Kuźmicki, M. (eds.) (2001). Quo Vadis Jerzego Kawalerowicza. Kulisy filmu. Łódź: Muzeum Kinematografii.
Lewicki, B. (1995). Sienkiewicz na ekranach kinoteatrów, [in:] B. Lewicki, O filmie. Wybór pism. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Ludorowski, L. (1998) (ed.). Sienkiewicz i film, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Maśnicki, J. (2006). Niemy kraj. Polskie motywy w europejskim kinie niemym (1896–1930). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Mazan, B. (2001). Narodziny i sława Quo Vadis, [in:] B. Kurowska, M. Kuźmicki (eds.), Quo Vadis Jerzego Kawalerowicza. Kulisy filmu. Łódź: Muzeum Kinematografii.
Miller-Klejsa, A. (2017). “Filmowe igrzyska Sienkiewiczem podszyte, czyli Quo Vadis na dużym ekranie.” Kwartalnik Filmowy, no. 97/98.
Nowell-Smith, G. (1996). The Companion to Italian Cinema. London: Bloomsbury Publishing PLC.
Paolella, R. (1956). Storia del cinema muto. Napoli: Ed. Gianni.
Pucci, G. (2002). Nerone sullo schermo, [in:] J.-M. Croisille, Y. Perrin (eds.), Neronia VI. Rome à l’époque néronienne. Bruxelles: Latomus.
Reich, J. (2002). Mussolini at the Movies: Fascism, Film, and Culture, [in:] J. Reich, P. Garofalo (eds.), Re-Viewing Fascism. Italian Cinema, 1922–1943. Bloomington: Indiana University Press.
Russo, P. (2007). Storia del cinema italiano. Torino: Lindau.
Słodowski, J. (1998). Filmowe adaptacje „Quo Vadis” Henryka Sienkiewicza, [in:] L. Ludorowski (ed.), Sienkiewicz i film. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Stachówna, G. (2009). Włochy – historia na ekranie, [in:] T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (eds.), Historia kina. t. 1 Kino nieme. Kraków: Universitas.
Stern, A. (1926). Wiadomości Literackie, no. 48.
Windakiewicz, S. (1922). Odkrycie Włoch. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Zieliński, T. (1920). Idea Polski w dziełach Sienkiewicza. Zamość (Warszawa): Pomarański.