Barokowe dzieła bursztynowe w zbiorach brytyjskich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/porta.2024.23.04

Słowa kluczowe:

barok, obiekty z bursztynu, kolekcje brytyjskie, przedmioty luksusowe, Muzeum Wiktorii i Alberta

Abstrakt

Brytyjska fascynacja bursztynem sięga co najmniej czasów średniowiecza. Był on wysoko ceniony i kolekcjonowany, postrzegany jako cenny materiał, a nawet uważany za magiczny. Przed reformacją wyrabiano z niego przedmioty religijne, takie jak np. różańce. W późniejszych stuleciach, zwłaszcza w XVII, XVIII i XIX wieku, dzieła sztuki wykonane z bursztynu były chętnie kolekcjonowane przez brytyjskich koneserów i muzea. W niniejszym artykule autorka koncentruje się na kilku mniej znanych dziełach znajdujących się w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie oraz w innych kolekcjach w Edynburgu i Liverpoolu. Opisuje ich indywidualną historię i znaczenie jako dzieł sztuki. Pojawiają się pytania: w jaki sposób użycie bursztynu dyktowało ich formy i elementy dekoracyjne? Kim byli ich właściciele? Omawiane są również dyskursy, w jakich bursztyn był postrzegany i rozumiany – częściowo w kontekście gabinetów osobliwości, a częściowo jako substancja tajemnicza sama w sobie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bielak Jacek, Mecenat miasta Gdańska wobec bursztynnictwa. Przyczynek do semantyki wyrobów rzemiosła w podarunkach dyplomatycznych nowożytnego miasta [in:] Bursztyn jako dobro turystyczne basenu Morza Bałtyckiego, ed. Janusz Hochleitner, Jantar 2008, pp. 39–60.

Biographical Dictionary of Sculptors in Britain 1660–1851, eds. Emma Hardy, Ingrid Roscoe, M.G. Sullivan, London 2009.

Britton John, The Beauties of Wiltshire interspersed with Anecdotes of the Arts, vol. I, London 1801.

Houghton John, A Collection for the Improvement of Husbandry and Trade, revised by R. Bradley, London 1727.

Interdisziplinäre Tagung. Spielerische Allianzen. Staatskunst, Kriegskunst und Fortuna in der Frühen Neuzeit, 29. Februar und 1. März 2024, https://www.dhm.de/pro gramm/tagungen und symposien/spielerische allianzen staatskunst kriegskunst und fortuna in der fruehen neuzeit 1/ [accessed: 26.11.2024].

King in Check – The amber board game cassette, 2024, https://www.dhm.de/blog/2024/02/14/ king in check the amber board game cassette/ [accessed: 26.11.2024].

King Rachel, Finding the Divine Falernian: Amber in Early Modern Italy, “V&A Online Journal” no. 5, Autumn 2013, http://www.vam.ac.uk/content/journals/research journal/ issue no.¬¬- 5 2013/finding the divine falernian amber in early modern italy/.

Kugel Alexis, Kulka Rahul, Amber. Treasures from the Baltic See 16th–18th Century, Paris 2023.

Kulka Rahul, An Amber Games Board From 1607. Reflections on the Matter of Prussian Amber Diplomacy Around 1600 [in:] Kunstpatronage in Mitteleuropa zwischen Privatstiftung und Staatskunst, ed. Jakub Adamski, Warsaw 2021, pp. 129–150.

Tradescant’s Rarities. Essay on the Foundation of the Ashmolean Museum 1683, ed. Artur MacGregor, Oxford 1983.

Trusted Marjorie, Catalogue of European Ambers in the Victoria and Albert Museum, London 1985. Wainwright Clive, William Beckford’s Furniture, “The Connoisseur”, vol. 191, no. 770.

Opublikowane

2024-12-16

Jak cytować

Trusted, M. (2024). Barokowe dzieła bursztynowe w zbiorach brytyjskich. Porta Aurea, (23), 56–68. https://doi.org/10.26881/porta.2024.23.04

Numer

Dział

Artykuły