Drugoklasista w klasie szkolnej – perspektywa uczniów
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.10Słowa kluczowe:
klasa szkolna, atrakcyjność klasy szkolnej, relacje uczeń–nauczyciel, szacunek dla ucznia, szacunek dla nauczycielaAbstrakt
It is currently accepted that children are full fledged subjects of social life. Therefore, their perspective in understanding the surrounding reality seems significant. The research undertaken and described in the text was aimed at identifying how second grade students talk about the school class and how they understand the concept of respect to the student and the teacher. For this purpose, focus interviews were conducted with second graders. The results showed the perception of being in a school classroom from the perspective of the teacher’s power or adults in general. Students give their own meanings to their relationship with the teacher, but these are heavily filtered through the perception of the teacher himself. As a result, they do not reflect on the differences they notice in the place of teachers and students in the school classroom, giving them the status of obviousness.
Downloads
Bibliografia
Albański Ł. (2017), Socjologia dzieciństwa: dyskusja nad pozycją dziecka w socjologii. „Studia Edukacyjne”, 46.
Barbour R. (2011), Badania fokusowe. Tłum. B. Komorowska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Clark J. (2004), Participatory research with children and young people: philosophy, possibilities and perils. „Action Research Expeditions”, 4. https://www.researchgate.net/publica-tion/233341556_Participatory_research_with_children_and_young_people_philosophy_pos-sibilitiesand_perils, 8.10.2024.
Corsaro W.A. (2003), We’re friends, right? Inside kids’ culture. Washington, DC, Joseph Henry Press.
Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Tłum. J. Gilewicz. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Tłum. K. Gawlicz. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych. Tłum. M. Brzozowska Brywczyńska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kazimierczyk I. (2021), Czy nuda w szkole może stanowić barierę w edukacji? „Problemy Wczesnej Edukacji”, 53(2).
Kellett M. (2005), Children as Active Researches: A New Research Paradigm for the 21st Century? Centre for Childhood, Development and Learning, The Open University. https://eprints.ncrm. ac.uk/id/eprint/87/1/MethodsReviewPaperNCRM 003.pdf, 7.10.2024.
Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego.
Klus-Stańska D. (2023), Zakazana samodzielność poznawcza: kształcenie początkowe pod przymusem rozumowania zapożyczonego. „Studia Edukacyjne”, 70.
Klus-Stańska D., Gawlicz K. (2013), Powrót do wyzwolonego dzieciństwa. Wstęp do wydania polskiego. W: G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Konieczny-Pizoń K. (2021), Kultura szkoły w narracji dziecka . Pomiędzy szansą a zagrożeniem dla rozwoju dziecka ucznia. „Kultura i Edukacja”, 1.
Nowak Łojewska A. (2016), Individualisation in the process of development support – from simulation of thinking about children to the construction of their understanding. W: J. Bąbka, E. Janion (eds.), Supporting the development of children who are “at risk”. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek (seria: International Forum for Education, 9).
Smolińska-Theiss B. (2014), Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wiśniewska Kin M. (2013), Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zwiernik J. (2017), Badania z dziećmi. Dziecięcy obraz szkoły. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 20(1).
Zwiernik J. (2018), Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 21(1).
Zwiernik J. (2020), Przedszkolny plac zabaw z perspektywy dzieci. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 50(3).