A może by tak na wycieczkę szkolną? (Nie)obecność przyrody w edukacji wczesnoszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.14Słowa kluczowe:
przyroda, wczesna edukacja przyrodnicza, dziecko aktywny badacz, edukacja terenowa, wycieczkaAbstrakt
Nature, filled with various phenomena and objects, can be a valuable educational space at every level of education, especially when the learning process is organized outside the school building. The article presents the results of research on the organization of field trips and activities at the first level in primary school.
Downloads
Bibliografia
Alejziak W. (2000), Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków, Albis.
Arciszewska E., Dylak S. (2005), Nauczanie przyrody. Warszawa, CODN.
Arndt M., Barwinek H. (1988), Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi. Warszawa, WSiP.
Bruner J. (1965), Proces kształcenia. Warszawa, PWN.
Budniak A. (2009), Edukacja społeczno przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Chymuk D. (1992), Środowisko społeczno przyrodnicze w klasie 3. Warszawa, WSiP.
Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Warszawa, Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Denek K. (1997), Wycieczki we współczesnej szkole. Poznań, Eruditus.
Denek K. (2002), Poza ławką szkolną. Poznań, Eruditus.
Denek K. (2012), Filozofia życia. Poznań, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.
Filipiak E. (2018), Badanie potencjału możliwości uczenia się dzieci – eksperyment nauczający. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42(3).
Gąsecki K. (2008), Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska Zielony (red.), Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Gutowska H. (1989), Środowisko społeczno przyrodnicze w klasach 1–3. Warszawa, WSiP.
Helm J., Katz L. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa, Wydawnictwo CDN.
Hibszer A., Kozłowska Rajewicz A. (2011), Strategie nauczania przyrody. W: E. Szkurłat (red.), Praktyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Klus Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk, Harmonia.
Komeński J.A. (1951), Wielka dydaktyka. Warszawa, Wydawnictwo PAN.
Kruk J. (2020), Uczenie się w środowisku i dla środowiska jako wymóg współczesności. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 50(3).
Kwiatkowski K. (2017), Leśny survival. Warszawa, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych.
Lasy Państwowe (online), https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/publikacje/dla nauczycieli/abc edukacji lesnej 1 /abc edukacji lesnej.pdf, 12.09.2024.
Lelonek M., Wróbel T. (red.) (1990), Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1–3. Warszawa, WSiP.
Louv R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Warszawa , Grupa Wydawnicza Relacja.
Michalak R. (2020), Konstruktywistyczna perspektywa wczesnej edukacji przyrodniczej. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 51(4).
Michalak R. (2023), Edukacja outdoorowa w polskiej szkole w świetle danych empirycznych. „Meritum”, 2.
Michalak R., Parczewska T. (2019), (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Mietzel G. (2003), Psychologia kształcenia. Gdańsk, GWO.
Mitchell P. (2018), What is outdoor education? W: I. Lisin, P. Kisa (eds.), Outdoor education from theory to practice. Wrocław, Foundation Institute of Animation and Social Development.
O Dniu Pustej Klasy (online), Dzień Pustej Klasy. https://dzienpustejklasy.pl/o dniu/, 15.09.2024.
Palamer Kabacińska E., Leśny A. (red.) (2012), Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Parczewska T. (2019), (Nie)wykorzystany potencjał „outdoor education”. Wybrane aspekty badań. „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze”, 5.
Piaget J. (1977), Dokąd zmierza edukacja? Warszawa, PWN.
Program żyjemy w zgodzie z naturą (online). https://biology.ug.edu.pl//miedzynarodowy_program_ dla_nauczycieli_ _zyjemy_w_zgodzie_z_natura/, 12.09.2024.
Ryszka R. (2017), Alternatywa jest na zewnątrz czyli edukacja out door. „Edukacja i Dialog”, 11/12.
Sobieszczak M., Wojciechowska K. (2021), Możliwości edukacji „poza ławką szkolną” we wczesnej edukacji. „Wychowanie na co Dzień”, 1–3.
Szuman S. (1955), Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka. Wrocław, Wydawnictwo PAN.
Wilson E.O. (2003), Przyszłość życia. Poznań, Zysk i S ka.
Winiarski R., Zdebski J. (2008), Psychologia turystyki. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. poz. 1055).
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1802).