Nauczycielska kompetencja badawcza wobec metodycznej popkultury na przykładzie nauczyciela języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej (studium przypadku)
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2025.60.10Słowa kluczowe:
kompetencja badawcza nauczyciela, język angielski, pedagogiczna wiedza przedmiotowaAbstrakt
This article analyses the problem of teacher research competence in relation to methodical pop culture by EFL teacher in early childhood education. Authors pose two guiding questions: What is the concept of teacher research competence and how it is intended to be developed? Explorations were conducted with the use of case study method. The considerations were embedded in legal regulations, which provided a framework for core research material: two teachers’ books, two methodological training courses and interviews conducted with three primary school EFL teachers. First, the article introduces the problem field in which the explorations are situated and methodological assumptions. In the next section the authors present the obtained results in the form of two models: pragmatic and non‑pragmatic one, which differ in the way theory is linked to practice and the location of the teacher’s research activity. The final part presents two models of application of teacher research competence: pragmatical and a pragmatical, which corelate with contradicting groups of didactical paradigms.
Downloads
Bibliografia
Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Denek K. (1999), Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Dewey J. (1933), How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, D.C. Heath.
Dróżka W. (2022), Refleksyjność w kontekście podmiotowości i sprawczości nauczyciela. Wnioski dla kształcenia nauczycieli. „Ruch Pedagogiczny”, 77(2).
Gołębniak B.D. (2021), Ekspansja uczenia się? Co z nauczaniem? W stronę społeczno kulturowych podstaw edukacji nauczycieli. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014), Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Hammersley M. (1997), O nauczycielu jako badaczu. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania”, 137(31).
Klus Stańska D. (2009), Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita. W: L. Huryło, D. Klus Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Klus Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera M., Krzyworzeka P. (2012), Etnografia. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwaśnica R. (1994), Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. Wrocław, Wrocławska Oficyna Nauczycielska.
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Livingston K., O’Sullivan C., Attard K. (2024), Characteristics and Conditions for Innovative Teachers: International Perspectives. London, Routledge.
Mozrzymas J.W. (2015), Neurodydaktyka, neurofakty i neuromity. W: A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak Lesz (red.), Problemy dydaktyki fizyki. Wrocław, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
Mozrzymas J.W., Wróbel A. (2015), Opinia o książce dr Marzeny Żylińskiej „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” (Wydawnictwo Naukowe UMK, 2013). https://kometa.edu.pl/uploads/publication/922/5fe1_A_List%20do%20Minister%20Edukacji%20z%20opinia%20o%20ksiazce%20Neuroedukacja.pdf?v2.8, 18.10.2024.
Nixon C., Tomplinson M., Wright C. (2023), Kid’s Box New Generation. Teacher’s Book 3. Cambridge, Cambridge University Press.
Oelszlaeger Kosturek B. (2020), (Auto)refleksja pedagogiczna nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej: wgląd w praktykę. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Palka S. (1989), Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Parminter S., Nixon C., Tomplinson M. (2023), Kid’s Box New Generation. Teacher’s Book 1. Cambridge, Cambridge University Press.
Perkowska Klejman A. (2019), Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno empiryczne. Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Polanyi M. (1966), The Tacit Dimention. New York, Doubleday & Comp.
Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schön D.A. (1983), The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, Basic Books.
Shulman L.S. (1986), Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. „Educational Researcher”, 15(2).
Smak E. (2014), Innowatyka w edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno pragmatyczne. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szymczak J. (2015), Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 28(1).
Szymczak J. (2017), Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zaczyński W. (1995), Praca badawcza nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 1914).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r., poz. 2198).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r., poz. 453).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r., poz. 1043).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r., poz. 986).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r., poz. 851).
ZSU 2030, Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa). Polityka na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie, załącznik do uchwały nr 195/2020
Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2020 r. https://www.gov.pl/web/edukacja/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow, 6.11.2024.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe

